Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

پارتیشن بندی و فرمت های مختلف

پارتیشن بندی و فرمت های مختلف


بخش File System وظیفه ثبت و نگه داری فایل ها بر روی دیسک سخت را طبق قواعد خاص و از طریق فایل سیستم File System انجام می دهد. از جمله معروف ترین آن ها می توان به NTFS، FAT و FAT32 اشاره کرد. FAT مخفف کلمه File Allocation Table و NTFS مخفف کلمه New Technology File System می باشد.  

فایل سیستم FAT16: در ابتدا این فایل سیستم توسط سیستم عامل MS_DOS در سال 1981 ارائه شد. این فایل سیستم ابتدا برای ایجاد مدیریت و ثبت اطلاعات بر روی Floppy Disk طراحی گردیده و پس از مدتی روی دیسکت سخت پیاده سازی گردید. این فایل سیستم بر روی سیستم عامل های دیگر مانندMS_DOS 6.22 , Windows3.X Windows9X Windows Me , OS/2 , Linux و برخی از نسخه های Unix قابل اجرا می باشد. از مزایای آن می توان خواص Compression یا فشرده سازی و Encryption یا به رمز درآوری و تا حدی هم Security یا امنیت را نام برد. از جمله معایب آن نام گذاری فایل هاست. در غالب این فایل سیستم بیش از هست کاراکتر برای نام و سه کاراکتر برای پسوند آن این امکان را فراهم نمی کند. از طرف دیگر این فایل سیستم از کلاسترهای بزرگی به اندازه 32 کیلو بایت استفاده می کند. ( کلاستر را می توان به قالبی تشبیه نمود که اطلاعات درون آن قرار می گیرد). عیبی که این کلاستر با این اندازه دارد این است که مقدار زیادی از فضای دیسک سخت Hard Disk را بلا استفاده می گذارد و دلیل آن این است که هنگاهی که فایل های کوچکی به اندازه کمتر از 32 کیلو بایت را در آن ثبت می نمائیم در ادامه آن فایل و داخل آن کلاستر دیگر نمی توان فایل و مطلب دیگری را ذخیره نمود و به عبارتی فضای انتهایی آن بلااستفاده می ماند. از معایب دیگری آن، این است که به دلیل بزرگی کلاسترهای آن در ساخت پارتیشن Partition محدودیت حجم پارتیشن را داریم و با این فایل سیستم نمی توان پارتیشنی بزرگتر از دو GB ساخت.


فایل سیستم FAT32: نسخه تکمیل شده FAT16 است. این فایل سیستم به همراه Service Pack2 Windows 95 ارائه گردید که قسمتی از مشکلات فایل سیستم FAT16 در آن برطرف گردید. توسط این فایل سیستم می توان پارتیشن هایی Partition بزرگتر از دو GB نیز ایجاد کرد. کلاسترهایی که این فایل سیستم ایجاد می 16 کیلو بایت است پس فضای کمتری از دیسک سخت را هدر می دهد. این فایل سیستم توسط سیستم عامل هایWindows9X , Windows Me Windows NT , Windows 2000 , Windows xp نیز پشتیبانی می گردد.


فایل سیستم NTFS: فابل سیستم NTFS به همراه نخستین نسخه Windows NT ارائه شد. ویژگی های این فایل سیستم بسیار کارآمد تر و بهتر از دو فایل سیستم یاد شده است. کلاسترها در این فایل سیستم 4 کیلو بایت می باشد پس در این حالت فضای کمتر از دیسک سخت را تلف می نماید. جدیدترین نسخه فایل سیستم NTFS بر روی Windows XP می باشد. از جمله بارزترین ویژگی های این فایل سیستم Security یا امنیت بالای آن است که می توان Permission یا سطح دسترسی کاربران و Security را تعیین نمود که در دو فایل سیستم یاد شده فوق این امکان وجود نداشت. برای استفاده از قابلیت ها و امکانات حرفه ای درسیستم عامل های Windows2000 Advance Server و Windows NT و Windows XP از جمله راه اندازی سرویس های DNS , DHCP, Active Directory باید فایل سیستم پارتیشنی که سیستم عامل روی آن نصب است NTFS باشد. از مزایای دیگر آن Performance یا سرعت بالا برای کار کردن با فایل ها به دلیل اینکه در فایل سیستم NTFS از قرار گرفتن یک فایل بصورت قطعه قطعه بر روی دیسک سخت جلو گیری به عمل می آید و یک فایل به ترتیب پشت سر هم بر روی دیسک سخت ذخیره می شود که این عمل سرعت خواندن اطلاعات را از روی دیسک سخت بیشتر می نماید.


علاوه براین فایل ها به صورت مرتب و Sort شده تنظیم می گردد و امکان فشرده سازی به صورت مشهود قابل ملاحظه می باشد. فایل سیستم NTFS توسط سیستم عامل های Windows9X , Windows ME پشتیبانی نمی گردد و در صورتی که بر روی سیستم خود از این سیستم عامل ها استفاده می کنید پارتیشن NTFS را مشاهده نمی کنید. این نکته نیز بسیار مهم است که اگر درایو Cخود را NTFS نمائید سیستم عامل های Windows9x&Me دیگر Boot نمی شوند. این فایل سیستم در صورتی که دو مورد زیر رعایت گردد از امنیت بالایی برخوردار خواهد بود. تا جایی که دسترسی به اطلاعات ثبت شده بر روی آن را تا حد بسیار بالایی مطمئن می نماید. یک Security و دو Permission file sharing . زمانی که یکی از سیستم های عامل از خانواده Windows NT 2000 & XP را در یک فایل سیستم NTFS نصب کنیم دو گزینه بالا فعال شده و معنی اصلی خود را پیدا می کند. توجه داشته باشید که اگر آن پارتیشن از فایل سیستم FAT16 or 32 باشد این خاصیت غیر فعال است.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد