Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

آشنایی با فایلهای پیکر بندی در ویندوز

آشنایی با فایلهای پیکر بندی در ویندوز

در نگارش های نخست ویندوز اطلاعات سیتمی همواره در دو فایل CONFIG.SYS و AUTOEXEC.BAT ذخیره می شدند. در نسخه های بعدی ویندوزمحل ذخیره سازی اطلاعات سیتمی شامل SYSTEM.INI, WIN.INI می شدند. این دو فایل که به آن ها فایلهای شروع به کار اولیه یا initialization files نیز گفته می شد.  

فایل WIN.INI وظیفه ذخیره کردن اطلاعات پیکر بندی مربوط به ویندوز و برنامه های کاربردی تحت آن و فایل SYSTEM.INI وظیفه ذخیره کردن اطلاعات مربوط به سخت افزار و پارامترهای سیستمی را بر عهده داشتند. عیب این سیستم این بود که هر برنامه کاربردی برای خودش فایلهای INI مخصوصی درست کند تا پارامترهای تعریف شده توسط کاربران و یا خود آن برنامه را در آن ها جای دهد. در این حالت دایرکتوری Windows پر از فایلهای INI سیستمی بود. در ویندوز 0/3 نه تنها همان دو فایل بلکه فایلهای دیگری نیز برای ذخیره سازی اطلاعات سیستمی به ویندوز اظافه شد. با آمدن رجیستری عصر فایلهای INI پایان یافت. رجیستر به یک بانک اطلاعات مرکزی تبدیل شد که همه پارامترهای سیستم و برنامه های کاربردی را در خود جای می داد. استفاده از رجیستر مزایای زیادی دارد:


بانک اطلاعاتی رجیستری نه تنها مکانی برای ذخیره کردن پارامترهای سخت افزاری و سیستم عامل است بلکه برنامه های کاربردی نیز می توانند به جای استفاده از فایلهای INI جداگانه برای ذخیره کردن پارامترهای خود، آزادانه از رجیستری برای این کار استفاده کنند.


تمام فایلهای رجیستری دارای ویژگی های Hidden (پنهان)، System (سیستم) وRead-only ( فقط خواندنی) هستند. بنابراین احتمال آنکه بطور تصادفی حذف شوند از بین رفته است. حتی اگر کاربری به طریقی این فایل ها را حذف کند باز هم ویندوز کپی های پشتیبانی از آن ها درست کرده است که توسط آن ها به راحتی می تواند فایلهای رجیستری قبلی را بازگرداند.


برای تغییر یک مقدار رجیستری می توانید از برنامه Registry Editor استفاده کنید. این برنامه همه بانک اطلاعات رجیستری را بصورت سلسله مراتب درختی نمایش می دهد. اگر چه رجیستری همه کارهای فایلهای INI و شروع کار اولیه را انجام می دهد اما همه وظیفه پیکربندی را به تنهایی بر دوش نمی کشد.

علاوه بر این اگر سخت افزاری از سیستم شما به درایورهای کار کننده در مود حقیقی نیاز داشته باشد یا چنانچه یک برنامه کاربردی خاص به پارامترهای ویژه ای که تحت DOS باید تعیین شوند احتیاج داشته باشد هنوز هم به فایلهای CONFIG.SYS وAUTOEXEC.BAT نیاز خواهید داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد