Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

اختلال خواب در شیفت کاری و درمان آن

اختلال خواب در شیفت کاری و درمان آن


افراد مبتلا به اختلال خواب، زودتر از حد معلول از خواب بیدار شده یا در هنگام بیدار شدن دچار مشکل می شوند، ولی استفاده از روشنایی مصنوعی در زمان بیداری ساعات‌های شب، می‌تواند برای تنظیم بدن در جهت پیشگیری از ابتلا به اختلال خواب موثر واقع شود. بهتر است در طول روز برای استراحت، اتاق را تاریک و خنک نگه داشته و در موارد خاص و تحت نظر پزشک می‌توان از ملاتونین استفاده کرد.

 

 

اگر اختلال خواب ناشی از شیفت کاری باشد استفاده از داروی خواب آور مجاز نیست و افراد باید تلاش کنند تا شیفت کاری ثابتی داشته باشند تا فرصت کافی تطابق با برنامه جدید برای بدن فراهم شود. هم چنین، افرادی که دارای شیفت‌ کاری چرخشی هستند، می‌توانند از سرپرست خود بخواهند تا شیفت کاری آن ها را به گونه ای تنظیم کند که ساعت شروع شیفت بعدی دیرتر از ساعت پایان شیفت قبلی باشد، مثلا اگر آن ها دارای یک شیفت صبح هستند باید پس از طی شدن فاصله بین دو شیفت، شیفت بعدی خود را در هنگام عصر انتخاب کنند و توصیه می‌شود که در این زمان از شیفت شب استفاده نکنند.


هم چنین، افراد در صورت امکان می‌توانند در شیفت شب، استراحت بیست تا سی دقیقه‌ای برای یک خواب کوتاه داشته باشند تا هوشیاری آن‌ها در طول شیفت افزایش یابد. اگر افراد در حین کار از کافئین برای بیداری استفاده می‌کنند، باید در انتهای شیفت کاریشان، مصرف آن را قطع کرده تا در خواب بعد از شیفت کاری، اختلال ایجاد نشود، و بهتر است با افراد خانواده در خصوص نیاز به استراحت در ساعت‌های حضور در منزل صحبت کنند و طبق برنامه کاریشان، فعالیت‌های خانوادگی و اجتماعی را برنامه ریزی تنظیم کنند.


بهتر است افراد از تغییر شیفت کاری خود، مطلع باشند تا بتوانند با تغییر ساعت‌های خواب و بیداری، بدن خود را با شیفت جدید، منطبق کنند.

منبع: دکتر سوسن صالح پور متخصص طب کار

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد