Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

کاربرد آهن ربا در درمان بیماری ها

کاربرد آهن ربا در درمان بیماری ها

تقریبا همه انسان ها با آهن ربا آشنایی دارند. یک قطعه فلزی که اجسامی از جنس آهن، نیکل، کبالت و آلیاژهای آنها را به خود جذب می کند. آهن ربای دائمی (Permanent Magnet) خود از آلیاژ آهن و چند درصد کربن و دیگر ترکیبات خاص ساخته می شود. معمولا این ترکیبات در یک میدان مغناطیسی (Magnetic Field) قرار گرفته و خاصیت مغناطیسی به خود می گیرند. پس از قطع میدان مغناطیسی، این آلیاژ مقداری خاصیت مغناطیسی را در خود نگه می دارد که پسماند مغناطیسی (Magnetic Residual) نام دارد. هر آهن ربا معمولا دارای دو ناحیه به نام قطب است که در این ناحیه ها، میدان مغناطیسی قوی تری از خود نشان می دهد. 

 

تاریخچه آهن ربا

از واژه آهنربا (Magnet) برای نخستین دفعه در کتابهای آتارواودا به عنوان عامل شفابخش ذکر گردیده است. در زمان های قبل، آهن‌ربا را در متوقف کردن خونریزی (Blooding) و برای درمان برخی از بیماری ها استفاده می کردند. همچنین ذکر شده است که ملکه مصر، کلئوپاترا برای حفظ زیبایی و جاذبه خود آهن‌ربا را در پیشانی خود آوزان می کرد. گفته می شود محققان اعتقاد دارند که سازندگان اهرام مصر با ویژگی‌های نیروهای مغناطیسی به طور کامل آشنا بودند و در مومیایی هایشان از نیروهای مغناطیسی بهره می بردند می کردند تا به وسیله آن اجساد مردگان را از پوسیدن محفوظ نگه دارند. در گذشته آهنربایی با قدرت مغناطیسی زیاد موجود نبود ولی مردم در لباس خود آهنربا را برای نابودی طلسم قرار می دادند. در نوشته‌های یونانی 80 سال قبل از میلاد راجع به سنگ آهن مغناطیسی مطالبی گردآوری شده بود. حتی چینی ها در قرن دوم میلادی با ویژگی های آهن‌ربا آشنا بودند. چینی ها در سال 1300 میلادی توانستند توسط آهن‌ربا قطب نما بسازند. در اروپا اولین بار ویلیام گیلبرت در 1600 پس از میلاد، از آهنربا با نام دیمگنتا نام برده است. او اشاره کرده است که اگر آهن مغناطیس شده گرم شود، خاصیت خود را از دست می دهد و زمانی که آهن ربا سرد شود، ویژگی های خود را دوباره بدست می آورد. البته باید توجه داشت که قطب نما، مدت‌ها بعد اختراع شدند.


کشف آهنربا به طور کاملا تصادفی روی داد ولی مردم باستان ناآگاهانه تنها از ویژگی‌های شفابخشی آهن ربا استفاده می کردند. در اوایل قرن شانزدهم، کیمیاگر و پزشکی سوئیسی به نام پی.ای. پاراسلسوس تحقیقاتی در مورد آهن ربا انجام داد. تحقیقات او نشان داد آهنربا قادر است التهاب، بیماری‌ها، جراحات‌ و بسیاری از بیماری های شکم و رحم را درمان کند. به بیان دیگر برای بیماری‌های داخلی و خارجی بدن موثر است. او اشاره می کند که اگر قسمت بیمار بدن را در معرض نیروی مغناطیسی قرار دهیم، بهتر و سریع‌تر از سایر روش‌ها می توان آن را درمان کرد. استاد نجوم قرن هجدهم استرالیا، پدر هال از نتایج بدست آمده قبلی بهره برده و در درمان  بیماری های عصبی در زنان و مردان از آهن‌ربا استفاده کرد. دکتر مسمر با توجه به درمان مغناطیسی پدر هال، شیوه‌ای درمانی با عنوان مسمریسم (خواب مغناطیسی) را ارائه کرد. نتایج پژوهش های وی بر روی شش بیمار با آهن‌ربا، نتایج شگفت انگیزی را حاصل داد به گونه ای که او توانست برخی بیماری‌ها و مشکلات پیچیده و جدی را درمان نماید.


دکتر ساموئل هانمن پدر همیوپاتی، با توجه به هم عصر بودن با این دو نفر، ناظر درمان های عجیب آن ها بود. دکتر هانمن کاملاً به نیروهای آهن‌ربا پی برد و با این عبارت همگان را به استفاده از قدرت بهبود آن رهنمود کرد: میله‌ مغناطیسی به سرعت و برای همیشه حتی وخیم‌ترین بیماری‌ها را درمان می‌کند. کافی است مدت زمان کوتاهی آن را نزدیک بدن قرار دهید تا به قدرتش پی ببرید. او سه شیوه درمان جهت استفاده از آهن‌ربا را معرفی کرد.

اول استفاده از کل آهن‌ربا (Two Pole)

دوم استفاده از قطب شمال آهن‌ربا (North Pole)

سوم استفاده از قطب جنوب آهن‌ربا (South Pole)


هنوز هم اکثر پژوهشگران همیوپاتی از همین سه شیوه بهره می برند. دکتر ویلیام گیلبرت در انگلستان، پژوهش های زیادی در مورد الکتریسیته و مغناطیس انجام داد. او برای نخستین بار گفت که زمین آهنربایی بزرگ است. همچنین، مایکل فارادی بیومغناطیس و شیمی مغناطیسی را پایه ریزی کرد. او در نتیجه تحقیقاتش گفت که تمامی مواد خاصیت مغناطیسی دارند و تا حدی در میدان مغناطیسی جذب و یا از آن دفع می شوند. لوئی پاستور تأثیر مثبت میدان مغناطیسی زمین، برای رشد گیاهان را کشف نمود. به دنبال این نتایج و به خاطر اسرار آمیز بودن آهن ربا درمانی و تردیدات موجود در این زمینه، این راه درمانی با کمی تاخیر مورد توجه عموم قرار گرفت. ولی امروزه تحقیقات بسیاری در این زمینه در حال انجام است.


کاربردهای آهنربا

امروزه آهنرباها کاربردهای فراوانی در صنعت، کشاورزی، دامپروری، تبلیغات، کاهش سوخت، درمانی، تصفیه آب، جهت جداسازی ضایعات آهن، فلاپی‌دیسک‌ها، صفحات هارد دیسک، کارت‌های پلاستیکی حافظه دار، در ساخت انواع اسباب بازی‌ها و ... دارند. میله‌های مغناطیسی M شکل، برای ایجاد اشکال مختلف به گوی‌های فلزی اتصال داده می شوند و در سرگرمی های کودکان مورد استفاده قرار می گیرند. مواد مغناطیسی و آهنرباها یکی از اجزای اصلی بسیاری از وسایل الکترومکانیکی و الکترونیکی هستند. بیشترین کاربرد آهنرباهای دائمی تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی و برعکس (موتورهای الکتریکی و ژنراتورها) در صنعت برق می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد