Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

طراحی، بهینه سازی و ساخت یک هایبرید 90 درجه پهن باند چند قسمتی

طراحی، بهینه سازی و ساخت یک هایبرید 90 درجه پهن باند چند قسمتی


به کوپلرها یا تزویج کننده های جهتی 3dB که اختلاف افاز بین خروجی های آن برابر 90 درجه باشد هایبرید 90 درجه گفته می شود. هایبریدهای 90 درجه در حوزه ادوات مایکروویوی مانند ترکیب کننده ها متعادل، ترکیب کننده های حذف کننده فرکانس تصویر، تقویت کننده های متعادل، تغذیه آنتن های آرایه ای و ... مورد استفاده قرار می گیرند. 

 

از مهمترین هایبریدهای 90 درجه می توان به تزویج کننده های شاخه ای، تزویج کننده Lange و تزویج کننده با خطوط مزدوج شده اشاره کرد. سادگی در طراحی و ساخت هایبریدهای 90 درجه از مهمترین فواید این کوپلرها می باشند. از طرف دیگر، پهنای باند این تزویج کننده ها به علت استفاده از خطوط یک چهارم طول موج در بازه 10 تا 20 درصد محدود می شود. با به کارگیری ساختارهای چند بخشی می توان پهنای باند این تزویج کننده ها را افزایش داد. بزرگ بودن این تزویج کننده ها از معایب دیگر آن ها است. برعکس این تزویج کننده ها، کوپلرهای Lange دارای اندازه کوچکتر و پهنای باند بزرگتر هستند که در مرحله ساخت عملی دچار مشکل می شوند. این تزویج کننده ها از خطوط باریک و نزدیک هم تشکیل می شوند و به همین علت نیاز است تا از رابطهای سیمی برای اتصال بین خطوط در آنها استفاده شود. در مقابل، در تزویج کننده هایی با خطوط تزویج شده، به علت مقدار تزویج کم میان خطوط، ضریب تزویج در آنها به گونه ای است که به سختی مقدار 3dB دبدست می آید. علاوه برآن، این تزویج کننده ها پهنای باند کمی دارند. برای برطرف نمودن عیب اول می توان از سری کردن متوالی دو تزویج کننده  و همچنین از ادوات پهن باند استفاده کرد. به کارگیری ادوات چند بخشی پهنای باند بزرگی را به همراه خواهد داشت.


طراحی، بهینه سازی و پیاده سازی هایبرید 90 درجه با پهنای باند بزرگ در حدود 120 درصد و در محدوده فرکانسی 1 تا 4 گیگاهرتز در این جا مورد بررسی قرار می گیرد. این هایبرید از سری شدن دو کوپلر مزدوج با خطوط پهن باند نواری چند بخشی تشکیل شده است. شبیه سازی و بهینه سازی این هایبرید در دو گام و بعد از طراحی اولیه هایبرید انجام شده است. گام اول از بخش مداری نرم افزار ADS و گام دوم با نرم افزار شبیه ساز تمام موج CST انجام گرفته است. به همین دلیل زمان مورد نیاز برای بهینه کردن نهایی با نرم افزار شبیه ساز تمام موج CST کم می شود. نتایج حاصل از پیاده سازی و اندازه گیری با نتایج بدست آمده از شبیه سازی نرم افزاری تطابق خوبی با یکدیگر دارند. نتایج حاصل نشان می دهد که در محدوده فرکانسی طراحی شده هایبرید، اختلاف فاز میان خروجی های هایبرید تقریبا برابر 90 درجه است. اختلاف دامنه میان خروجی ها نیز در حدود 0.5 dB و مقدار تلفات بازگشتی بیشتر از 16dB است. برای دانلود کافی است بر روی "دانلود فایل" در زیر کلیک کنید.


دانلود فایل

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد کیانی دوشنبه 27 آذر 1402 ساعت 09:36 ب.ظ

فابل رو میخام پرداخت کنم میگه درگاه پرداخت حذف شده چکار کنم

سلام دوست عزیز
متاسفانه شرکت خدمات دهنده درگاه پرداخت، سرویس ارائه نمی دهد

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد