Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

چند سوال متداول در برق صنعتی و تاسیسات

چند سوال متداول در برق صنعتی و تاسیسات

در این مطلب می خواهیم به چند پرسشی که تاکنون ممکن است برای خیلی از افراد در زمینه برق صنعتی یا تاسیسات پیش آمده باشد پاسخ دهیم. 

 

برق یک کارگاه تکفاز است. یک الکتروموتور تکفاز داریم که مربوط به شغل بلوک زنی است. زمانی که الکتروموتور را به برق وصل می کنیم برای چند لحظه روشنایی کارگاه ضعیف می شود (برق ضعیف می شود) سپس روشنایی به حالت قبلی خود برمی گردد، علت چیست؟

الکتروموتورها در زمان راه اندازی خود در حدود 5 تا 7 برابر جریان نامی خود را از شبکه دریافت می کنند البته به مدت زمان چند ثانیه. در این حالت جریان راه اندازی زیاد الکتروموتور موجب ایجاد افت ولتاژی در مدار می شود که به موجب آن روشنایی ضعیف می شود. بهتر است از برق سه فاز و الکتروموتور سه فاز استفاده شود و یا اینکه اگر از موتور تکفاز استفاده می شود سیم کشی مربوط به روشنایی و الکتروموتور یکی نباشد.


در یک منزل مسکونی کل برق ساختمان برای یک لحظه قطع می شود ومجدداً وصل می شود، علت چیست؟

علت می تواند وارد شدن یک بار قوی در شبکه باشد. این بار قوی یا در مدار داخلی ساختمان و یا در بیرون از ساختمان و در شبکه وارد شده است. افت ولتاژ ناشی از این بار سبب قطعی لحظه ای برق شده است. علت را با اداره برق در میان بگذارید.


زمانی که چراغ ها خاموش هستند، لامپ های کم مصرف چشمک می زنند، علت چیست؟

علت مربوط به کلید است. در کلید هایی که دارای چراغ هستند این مشکل به وجود می آید. در برخی موارد برقکار از قوطی مخصوص کلید استفاده نمی کند و بدنه آهنی کلید با دیوار برخورد می کند که در این شرایط اگر دیوار دارای نم خفیفی باشد باعث جریان برگشتی شده و چراغ چشمک خواهد زد.


با اتصال یک وسیله الکتریکی مانند اتو به برق، روشنایی برای چند لحظه ضعیف می شود، علت چیست؟

علت این است که مدار روشنایی با مدار پریز یکی است. باید طبق استاندارد برای مدار روشنایی و مدار پریز ها مسیر های جداگانه با فیوز های مجزا ایجاد کرد.


چرا در انتقال برق استفاده از ولتاژ های متناوب را نسبت به ولتاژ های مستقیم ترجیح داده اند؟

یکی از دلایل این امر این است که در ولتاژ های متناوب می توانیم از ترانسفورماتورها به منظور افزایش ولتاژ وکاهش تلفات خط استفاده کنیم.


چرا برقکاران ساختمانی مسیر سیم کشی پریز ها و روشنایی را یکی در نظر می گیرند در حالی که این کار خلاف اصول مهندسی برق ومقررات است؟

ضمن اینکه این کار بسیار توسط برقکاران صورت می گیرد و اغلب نیز مشکل خاصی را به وجود نمی آورد اما مسیر سیم کشی پریزها وروشنایی باید همیشه جدا باشد واین به خاطر عملکرد صحیح تر چراغ ها و تجهیزات الکتریکی که به پریز ها متصل می شوند می باشد.


مطابق با چیزی که در اصول سیم کشی ساختمان گفته شده است باید برای آشپز خانه چند فیوز در نظر گرفته شود مثلاً فیوز ماشین لباسشویی و فیوز یخچال یا فیوز ماشین ظرفشویی باید جدا باشد در حالی که در بسیاری از برقکاری ها دیده می شود که برای کل آشپز خانه یک فیوز مثلاً 20 آمپری گذاشته اند علت چیست؟

گفته شده است در آشپز خانه بارها به صورت لحظه ای وارد مدار می شوند و هیچ گاه نمی شود که تمامی بارها همزمان به برق متصل شوند مثلاً هیچ گاه ماشین لباسشویی و ماشین ظرف شویی و چرخ گوشت و وسیله ای دیگر را همزمان به برق متصل نمی کنند. بنابراین فیوز شما دچار اضافه بار نمی شود اما طبق استاندار و مقررات باید برای هر کدام از این وسایل فیوز و مسیر سیم کشی مجزا در نظر گرفته شود.


لوله های فلکسیبل (Flexible) یا انعطاف پذیر، به چه لوله هایی می گویند؟

این لوله ها نام دیگر لوله های خرطومی فلزی است که امروزه در سیم کشی سیستم دوربین مدار بسته بسیار کاربرد دارد.


سر و صدایی که از لامپ های مهتابی شنیده می شود به خاطر چیست؟

علت می تواند ابتدا از اتصالات شل باشد و سپس از ترانس مهتابی (چوک مهتابی) باشد که باید آن را تعویض کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد