Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

سیم نول، ارت و دلیل برقدار شدن نول

سیم نول، ارت و دلیل برقدار شدن نول


هرگاه دیدید که هر دو سیم پریز ( فاز یا اصطلاحا Live or Hot Wire و نول یا اصطلاحا Neutral Wire) برق دار هستند (با فازمتر روشن می شوند)، بدانید که سیم نول و یا مسیر نول در جایی قطع شده است.

برای رفع این مشکل به ترتیب موارد زیر را انجام دهید. 

 

اول: تمام وسایل برقی منزل را از برق بکشید.

دوم: به سراغ کنتور رفته و سیم نول اصلی را از سیستم سیم کشی منزل جدا می کنیم به طوری که سیم نول تنها باشد.

سوم: با فازمتر نول را می سنجیم، فاز متر نباید روشن شود (دقت شود این کار با احتیاط کامل و با دست کش انجام شود).

چهارم: باید توجه کرد در این مرحله دست با نول های ساختمان تماس نداشته باشد.

پنجم: اگر روشن شد اشکال از شبکه است و حتما باید به سازمان برق اطلاع داد.

ششم: در غیر این صورت فیوز برق ساختمان راجدا کرده و نول های ساختمان را می سنجیم نباید فازمتر روشن شود.

هفتم: در این مرحله در حالی که دستکش در دست داریم نول های سیم کشی منزل و نول شبکه را از اکسید (زنگ زدگی) پاک کنید به طوری که مس سرخ رنگ و تمیز کاملا مشخص باشد.

هشتم: در این مرحله نول شبکه و نول های ساختمان را به هم متصل می کنیم (بهتر است این کار توسط شین یا ترمینال مخصوص انجام شود).

نهم: در این مرحله فیوز را در جای خودش قرار داده و یک بار دیگر نول را با فازمتر چک می کنیم، نباید روشن شود.

دهم: نول های ساختمان را از جای اتصال یکی یکی تست می کنیم که نباید روشن شوند.

یازدهم: به ساختمان برگشته و وسایل برقی منزل را به برق وصل کنید.

دوازدهم: نول پریزهای داخل منزل را تست می کنیم نباید فاز متر روشن شود.


سیم نول و ارت (اتصال به زمین) و تفاوت آن ها با همدیگر

سیم نول یک سیم خنثی می باشد و به قسمت دارای پتانسیل صفر سیستم وصل می شود (به طور مثال به مرکز ستاره ترانس). اما ارت یا اصطلاحا Earth سیمی یا اتصال زمین یا سیم زمین که بطور معمول به بدنه تجهیزات نصب میکنیم برای حفاظت استفاده میشود تا احیانا در صورت بروز خطا و اتصال فاز به بدنه جریان وارد زمین شود و تا فرد دچار برق گرفتگی نشود. هادی نول یک هادی برقدار تلقی میشود و در مسیر تغذیه واقع میشود و در انتقال انرژی مشارکت دارد ولی هادی حفاظتی در حالت عادی فاقد جریان و دارای پتانسیل صفر است و لذا بی برق تلقی میشود، این هادی در انتقال انرژی مشارکت ندارد. در گذشته اصطلاح هادی زمین حفاظتی بکار می رفته است (Protection Earth). در ویرایشهای جدید برخی استانداردها ترجیح این بوده که این هادی را با حذف کلمه زمین فقط هادی حفاظتی (Protection Conductor) بنامند و برای آنکه اصطلاح فوق با هادی زمین (که الکترود را با شین زمین مرتبط میکند) اشتباه گرفته نشود، این اتفاق افتاده است، اصطلاحی که BS7671 بکار میبرد، CPC یا circuit protective conductor

 است.

 

این دو از لحاظ کلی دو مقوله متفاوتند چرا که نول به معنی خنثی، نقطه ای خاص از مدار را گویند که دارای اختلاف پتانسیل صفر است واین شرایط را در مدار میتوان بوجود آورد. کما اینکه در جاهایی (مثلاً در یک پنل ۳۳کیلو ولت) که نول نداریم و آنرا نیازداریم بوسیله یک ترانس نول ساز آنرا میسازیم. ولی ارت یک پارامتر فیزیکی است که این هم دارای اختلاف پتانسیل صفر است با این تفاوت که نول میتواند برقدار شود (درصورت نامتعادل شدن) ولی ارت از آنجا که اصطلاحاً صفر بینهایت است نه تنها صفرنمی شود بلکه هر ولتاژی که به آن وصل شود نیز صفر میشود و به این دلیل است که نول را به ارت وصل میکنند تا اینکه منحرف نگردد لذا از ارت نیز میتوان به عنوان نول استفاده کرد.


سیم نول

قبل از اینکه بخواهیم سیم نول را معرفی کنیم قصد داریم تا یک تعریف از اختلاف پتانسیل ارائه دهیم. این را می دانیم که جریان الکتریکی همان حرکت الکترون ها در یک جهت و در یک هادی (جسم رسانا) بوده و زمانی الکترون ها به حرکت در می آیند که اختلاف پتانسیلی وجود داشته باشد. در اصل می توان جریان الکتریکی و اختلاف پتانسیل را مانند یک آبشار آبی دانست که الکترون ها همان قطرات آب و آب آبشار همان جریان الکتریکی است. علت به وجود آمدن آبشار اختلاف ارتفاع است و آبی که در قسمت بالایی آبشار وجود دارد داری انرژی پتانسیل است که پس از رسیدن به لبه آبشار به پایین ریخته می شود. در یک هادی نیز اختلاف پتانسیل عامل حرکت الکترون ها و در نتیجه جریان الکتریکی می شود. برای ایجاد اختلاف پتانسیل به یک منبع تولید انرژی الکتریکی نیاز است که یکی از ساده ترین این منابع باتری است. باتری دارای دو سر است که بین این دو سر اختلاف پتانسیل وجود دارد و در صورتی که دو سر باتری را به دو سر لامپ وصل کنیم، الکترون های درون سیم تحت اختلاف پتانسیل باتری قرار می گیرند و سپس به حرکت می افتند و در نتیجه لامپ روشن می شود.

 

سیستم الکتریکی برق شهر نیز داری یک اختلاف پتانسیل است و این اختلاف پتانسیل است که موجب برقراری جریان الکتریکی در درون سیم ها می شود. انرژی الکتریکی در نیروگاه های برق شهر تولید می شود و سپس توسط 3 سیم به مناطق مسکونی انتقال می یابد. هر کدام از این سه سیم فاز نام دارد و اختلاف پتانسیل بین هر کدام از این سیم ها بسیار بالا می باشد. برای مثال اختلاف پتانسیل بین هر سیم در سیستم برق رسانی خارج از شهر برابر 2000 ولت می باشد. سپس این سیم ها به درون پست های برق محلی می آیند و در آنجا توسط مبدلی به نام ترانسفورماتور به 4 سیم تبدیل می شود. این چهار سیم شامل 3 فاز و یک سیم سومی به نام نول است که هر کدام از فاز ها نسبت به هم دارای اختلاف پتانسیل 380 ولت و هر فاز نسبت به سیم نول دارای اختلاف پتانسیل 220 ولت است.


برای حفاظت از سیستم برق رسانی و افزایش ایمنی پست های برق، سیم نول را به زمین متصل می کنند که موجب یکسان شدن پتانسل زمین و سیم نول می شود. حال این سیم توسط خطوط برق رسانی به منازل مسکونی می آید و کاربران توسط یک سیم فاز و یک سیم نول سیستم های الکتریکی خود را تغذیه می نمایند. علت این که همچنان در سیستم برق رسانی، سه سیم فاز وجود دارد، برق رسانی به سیستم های سه فاز مانند موتور آسانسور ها است.


در صورتی که یک فرد، قسمتی از بدنش با سیم فاز برخورد کند، بین نقطه ای که سیم با آن برخورد کرده و زمین اختلاف پتانسیل تقریبی 220 ایجاد می شود و علت آن یکسان شدن اختلاف پتانسیل سیم نول و زمین در پست برق می باشد و در این حالت فرد دچار برق گرفتگی می شود. اما در صورتی که به جای سیم فاز، سیم نول با بدن برخورد نماید، اختلاف پتانسیل صفر ولت بین بدن و زمین برقرار می شود و در نتیجه جریانی از بدن عبور نکرده و فرد دچار برق گرفتگی نمی شود.


برای اینکه مدار یک وسیله برقی کامل شود، علاوه بر فاز نیاز به سیم دیگری داریم که برق را از وسیله به مولد (نیروگاه) برگرداند که به این سیم، سیم نول می گویند. در حقیقت سیم نول، سیمی است که جریان خروجی از وسیله را به مولد برمیگرداند. سیم نول را وارد چاهی مرطوب می کنند تا به زمین وصل شود که به آن چاه نول می گویند. این کار باعث می شود از زمین مرطوب به عنوان قسمتی از مدار استفاده شود، یعنی زمین نیز به عنوان قسمتی از مدار بین مصرف کننده و مولد مورد استفاده قرار می گیرد.


ارت

اتصال بدنه فلزی دستگاهها به زمین برای جلوگیری از ایجاد هر گونه برق گرفتگی و آتش سوزی را می گویند. در این نوع اتصال کلیه بدنه های فلزی دستگاهها به زمین متصل میشوند تا هیچگونه اختلاف پتانسیلی بین بدنه فلزی دستگاه با زمین ایجاد نشود و در صورت اتصال یکی از فازهای به بدنه جریانی در مدار برقرار شود که باعث قطع رله های حفاظتی یا فیوز می گردد.


تشخیص سیم فاز و نول از یکدیگر

برای این که در برق بتوانیم فاز را از نول تشخیص دهیم به ابزاری به نام فاز متر نیاز داریم فازمتر در الکتریکی ها موجود است، خوب برای تشخیص فاز از نول در پریز های برق سر فازمتر را در یکی از سوراخ های پریز قرار می دهیم و سر انگشت شست مان را به ته فاز متر می چسبانیم اگر لامپ فازمتر روشن شد یعنی آن سیم فاز است و اگر فاز متر روشن نشد چند احتمال وجود دارد:

سوراخی از پریز که فاز متر در آن است سیم نول است.

پریز برق دار نیست.

فاز متر خراب است.


چرا سیم های تیر برق تو محله ها ۵ رشته است؟

 

از پایین اگر در نظر بگیرید ۳ رشته پایینی، ۳ فاز است و چهارمین رشته فاز شهر داری است که برای چرغ معابر از آن استفاده می شود و پنجمین رشته (بالاترین سیم) نول است.

نظرات 30 + ارسال نظر
جواد یکشنبه 3 دی 1402 ساعت 03:27 ب.ظ

با سلام
من در یکی از واحد های اپارتمان چهار طبقه در طبقه سوم زندگی میکنم چند سال پیش که تازه واحد را خریداری کرده بودم با زدن پریز پکیج به برق مدار پکیج سوخت و با اندازه گیری ولتاژ هیچ مشکلی مشاهده نشد بنده برای اطمینان کل سیمکشی اشپزخانه را عوض کردم الان بعد ۷ سال ساعت هفت و نیم صبح که از سر کار به خانه برگشتم دیدم پکیج خاموشه ولی چراغ های خونه روشنه با بررسی متوجه شدم برق خونه ۱۴۰ ولته و محافظ پکیج عمل کرده و پکیج خاموش مونده میشه فورا به پارکینگ مشترک مراجعه کردم و با اندازه گیری ولتاژ پریز انجا دیدم ۲۲۰ ولته حین برگشتن به واحد خودم برق اپارتمان برای حدودا ۱۰ دقیقه قطع شد و برق ها که اومد همه چیز به حالت عدی برگشت لطفا راهنمایی کنید

سلام
با توضیحاتی که فرمودید متاسفانه نتونستم از مشکل سر در بیارم و نیازمند بازدید میدانی هست.

Saya یکشنبه 14 آبان 1402 ساعت 07:44 ب.ظ

سلام
ببخشید ما خونمون دوطبقه تازه ساخت هستش. چند وقتی میشه که از طریق ماشین ظرفشویی احساس تیزی برق میکنیم و به تعمیرکار نمایندگی گفتیم، گفتن سیم ارت رو بررسی کنیم. الان مشکلی که داریم این هستش که واقعا نمیدونم که برقکار ساختمون برامون سیم ارت اجرا کرده یا نه. چون قبل از اینکه کارش کامل تموم شه دست از کار کشید و خیلی از کارا رو نیمه رها کرد و رفت. ماهم نمیدونیم اصول و جزییات مهم و اولیه رو برامون انجام داده یا نه.
الان ما از کجا متوجه بشیم که سیم کشی ساختمون رو اصولی و ایمن انجام داده؟ و اینکه ساختمان چاه یا سیستم ارت داره یا نه؟ممنون میشم راهنمایی کنید.

سلام دوست عزیز
بهترین راه اینه که یک برقکار کلیه سیم کشی ساختمون و سیستم ارت رو به صورت میدانی بررسی کنه

سیامند شنبه 22 مهر 1402 ساعت 02:07 ب.ظ

سلام من در باغم مشکلی دارم ، در سیم نولم برق موجوده و وقتی بهش دست میزنم گاز میگیره به اصطلاح و اذیت میکنه ، میگن با اجرای سیم ارت و اتصال‌نول به ارت زمین مشکل حل میشه ،ایا میشه ؟

سلام
اگر مشکلی در سیم کشی نداشته باشید بله
اول باید سیم کشی مکان رو بابت ایرادات احتمالی بررسی کنید.

علی پنج‌شنبه 26 مرداد 1402 ساعت 11:47 ب.ظ

سلام
یه مشکلی پیش امده در ساختمان ما
ساختمان ما کلا دو واحد هستش
از دو هفته پیش ابتدا طبقه پایین فیوزهای داخل ساختمان شروع به پریدن کرد و فیوز کنتور هم زد به دنبالش بعد از دو سه روز این مشکل واسه طبقه ماهم رخ داد منتهی با این تفاوت که از واحد ما فیوزهای داخل نمیزنه و همزمان با پریدن فیوز کنتور طبقه پایین کنتور ماهم می پره و این اتفاق در بیشتر هم در شب بین ساعت ۷ تا ۱۲ میفته
بالغ بر ۱۰ برقکار ماهر اوردیم نمیتونن مشکل رو پیدا کنن و اتفاقات برق منطقه هم که میگه مشکل داخلیه
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

سلام
چند حالت به ذهنم میرسه
اول اینکه سیم کشی واحد پایین و یا حتی واحد شما ضعیف هست و از سیم های آمپر پایین استفاده شده
دوم اینکه روکش یک یا چند جا از سیم کشی ضعیف بوده و با بالا رفتن مصرف، عایق به درستی عمل نمیکنه
سوم اینکه برق ورودی مشکل دار داره

راه حل اینه که واحد دیگه، چک کنه ببینه با روشن شدن کدوم وسیله در اون ساعت این اتفاق میفته و مسر مربوطه رفع اشکال بشه

شهریا یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 ساعت 08:50 ب.ظ

سلام دوستان من به یک مشکل برخورد کردم تو برق خونه اونم این که وقتی سیمهای نول کلیدهای برق رو از نول اصلی جدا میکنم برق دار میشن و کلید برق رو که خاموش میکنم فاز سیمها هم قطع میشه

سلام دوست عزیز
سیم کشی منزل رو چک کنید

Fardin یکشنبه 13 فروردین 1402 ساعت 08:40 ب.ظ

با سلام و عرض خسته نباشید
من برقکار هستم
خیلی از دوستان زنگ میزنند که مصرف برقمون یه پا از ۲۰۰ ،۳۰۰ تومن رفته به ۱ میلیون و ۵۰۰ و بیشتر
بعدش که میرم برای تست برق خونه نه سیم قطعی دارن نه ارت آن آمپر داره بعضی ها هم ارتشون آمپر دارن میشه لطفا راهنمایی کنید مشکل از کجاست؟

سلام دوست عزیز
موارد زیر را چک کنید:
1- در درجه اول باید سیستم برق کشی اون واحد بررسی شود (مثل بررسی نول، بررسی وجود اتصال سیم فاز به زمین و مواردی که خودتون عرض کردید).
2- در گام دوم، تمام دستگاههای مصرف کننده برق (کولر، یخچال، تلویزیون و حتی لامپ ها و آیفون منزل) رو قطع کنید. بعد از قطع کامل مصرف کننده ها، مقدار آمپر مصرفی رو از درب ورودی یا کنتور چک کنید. در این حالت نباید هیچ گونه مصرفی مشاهده شود. اگر در این حالت، مصرف برق از ورودی دیده شد قطعا مشکل از سیستم برق کشی است. اگر هم مصرف برق تقریبا صفر بود ممکن است یکی از وسایل به دلایل مختلف مثل فرسودگی، دچار مشکل باشد. در این حالت و با اتصال یک به یک دستگاه ها، دوباره مقدار آمپر ورودی رو چک کنید تا دستگاه معیوب مشخص شود.
3- گاها دیده شده که یکی از همسایه ها و بدون اجازه، از برق همسایه دیگر خود استفاده می کند (انشعاب می گیرد).
4- در برخی حالت ها هم خود صاحب منزل از وسایل جدیدی استفاده می کند که پر مصرف هستند و خودش از این مساله بی اطلاع است. در این حالت باید از صاحب منزل پرسید که از زمان افزایش فیش برق، چه تغییری در الگوی مصرف داشته است و از چه وسیله جدیدی استفاده می کند.
5- گاها دیده شده که کنتور برق دچار مشکل شده است و در این حالت باید کنتور تعویض گردد.

میلاد پنج‌شنبه 2 تیر 1401 ساعت 03:32 ب.ظ

سلام من در یک ساختمان صنعتی کار میکنم بچه های ازمایشگاه به من اطلاع دادند که گاهی نول و ارت دارای ۱۱۰ ولت اختلاف پتانسیل میشود من بررسی کردم و متوجه ایرادی نشدم ولی بچه ها میگن که این مسئله دائمی نیست و گاهی پیش میاد حتی یکی دو تا از دستگاه ها رو با مشکل مواجه کرده و یه اسیلسکوپ رو سوزونده اگه ممکنه کمک کنید

سلام دوست عزیز
چند مورد رو چک کنید:
ممکنه یکی از دستگاههایی که به برق وصل میکنید مشکل داشته باشه
ممکنه اتصال ارت به درستی کار نکنه
ممکنه برق شبکه مشکل داشته باشه
زمانهایی که این مشکل پیش میاد در ساعات اوج مصرف هست؟
برق کشی ساختمان مشکلی ندارد؟

Farid یکشنبه 28 فروردین 1401 ساعت 10:13 ق.ظ

سلام وقت بخیر
با اتصال سیم ارت به بدنه یک دستگاه بدون اینکه کلید روشن دستگاه را فشار بدیم (در حالت خاموش) چراغ هاش روشن میشه مشکل از چاه ارت هست یا سیم کشی دستگاه ؟ (چراغ ها ۲۴ ولت هست)
ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام دوست عزیز
قبلا در مورد یکی از لوازم خانگی، مورد مشابه پیش اومده بود که بابررسی مشخص شد که سیم ارت به درستی متصل نیست و با اتصال کامل سیم ارت مشکل رفع شد. در نتیجه یکی از موارد احتمالی اتصال نادرست ارت هست. از طرف دیگه ممکنه ایراد از خود دستگاه هم باشه. لطفا هر دو مورد رو چک کنید

Hossein جمعه 15 بهمن 1400 ساعت 12:31 ب.ظ

سلام میخواستم بدون علت اینکه سیم ارت برق دار میشه چی هست چون با فاز متر امتحان میکنم چراغ فازمتر روشن میشه.دلیل و راهکارش رو میفرمایید؟

سلام دوست عزیز
در همین پست که شما نظر دادید این مساله بررسی شد.
بطور خلاصه:
چند عامل ممکنه باعث این مساله شده باشه
ممکنه یه جایی اتصال بین فاز و ارت به صورت ضعیف برقرار شده باشه مثلا سیم فاز و ارت توسط خاک مرطوب باغچه به صورت ضعیف بهم اتصالی داشته باشن (با این مورد شخصا برخورد داشتم)
ممکنه سیم ارت کاملا خنثی نباشه
ممکنه سیم زمین درست کارش رو انجام نده
و ...

زهرا چهارشنبه 13 بهمن 1400 ساعت 12:46 ب.ظ

سلام
بنده یک ساختمان نو ساز اجاره کرد که سیستم ارتش مشکل داشت . یعت به سیم های ارت پریز ها که دست میزدم برق خیلی ریزی داشت.
دو سه روز طول کشید تا صاحب خونه این مشکل رو حل کنه .
آیا ممونه ئسایل برقی آسی دیده باشند؟؟؟
یخچال - لباس شویی - ظرفشویی - پلوپز و.. همه به برق بودن
ممنونم میشم اگر پاسخ بفرمایین

سلام دوست عزیز
احتمال آسیب دیدگی وجود داره ولی وسایلی که نام بردید معمولا طوری طراحی شدن تا در برابر بعضی شرایط غیرطبیعی دچار آسیب نشن. ولی این مصونیت صد در صد نیست و در طول استفاده ممکنه اثر خودشون رو نشون بدن

صالح چهارشنبه 29 دی 1400 ساعت 02:03 ب.ظ

سلام خسته نباشید
من برقی نیستم ولی یه سوالی ذهنمو درگیر کرده
در صورت برگشت جریان فاز مصرف کننده از سیم نول، پس چرا سیم نول یا شین نول برق دار نمیشه؟
ممنون از پاسخگوییتون

سلام دوست عزیز
اگر بخواهم خیلی ساده بگم بخاطر اینکه سیم نول همواره به پتانسیل صفر یا زمین وصل هست.

غلامی پنج‌شنبه 20 آبان 1400 ساعت 08:08 ب.ظ

ممنون از زحماتتون

سلام دوست عزیز
سلامت باشید

امیر حسین۱۹۸۸ سه‌شنبه 4 آبان 1400 ساعت 10:44 ب.ظ

سلام علیکم . دستگاهی داریم با امپر بالا کار میکنه تقریبا ۸امپر و این دستگاه سیم برگشت خنثی نولش فاز میده اینجوری ک دوشاخه نیست سر سیما رو میبندیم ترمینال فاز رو میبندیم فازمترو میگیرم سر سیم نول میبینیم ک فاز دار شده و هیجا نبستیما نول رو علتش از چی میتونه باشه؟؟ البته سیم ارت ک کلا وصل نیست خواستم امتحان کنم سر سیم ارت رو لخت کردن بستم میخ و با چکش زدم دیوار نتیجش باز همون بود . فک میکنید از خود نول سیم بگیرم و به زمین هم وصل کنمش درست میشه؟؟ اخه برا نول هم مینیاتوری گذاشتم بیش از حد نول رو داغ میکنه دوتا فیوزم سوزونده تاحالا نول . اگه نول رو به زمین متصل کنم مینیاتوریم دیگه داغ نمیکنه؟؟؟

سلام دوست عزیز
جمله بندی شما کمی نامفهوم هست و امیدوارم درست متوجه شده باشم. من از مطلب شما اینگونه برداشت کردم که یک دستگاهی دارید که سیم نول آن برقدار شده است. دو مورد رو میشه در نظر گرفت:
حالت اول، اگر دستگاه را به برق وصل می کنید ولی هنوز دستگاه را روشن نکردید و نول برقدار هست. در این حالت سیم نول قطع است و دستگاه شما اصلا روشن نمیشه.
حالت دوم، دستگاه به برق وصل شده و کار هم میکنه ولی نول برقدار هست. در این حالت نول شما کاملا خنثی نیست و ممکنه ایراد از شبکه برق باشه که به راحتی میتونید با اتصال دستگاه دیگر این مورد رو بررسی کنید. در این حالت میتونید بجای سیم نول، از سیم ارت مناسب استفاده کنید. به بیان دیگر، از نول شبکه برق استفاده نکنید و بجای اون یک سیم مناسب را در زمین مرطوب قرار بدید و با رعایت کامل اصول ایمنی دستگاه را روشن کنید. اگر مشکل حل شد پس حتما مشکل از نول شبکه برق است. دقت کنید که سیم ارت حتما باید به طور صحیح نصب شود.
در مورد بخش دوم که فرمودید فیوز مینیاتوری در مسیر نول قرار دادید و داغ میکنه، باید بگم که آمپر بالایی از فیوز عبور میکنه. ابتدا چک کنید حداکثر آمپر مصرفی دستگاه شما چقدر هست و فیوز را متناسب با اون آمپر انتخاب کنید. دوم اینکه دستگاه خودتون رو از نظر صحت عملکرد حتما بررسی کنید.

علی چهارشنبه 14 مهر 1400 ساعت 03:39 ب.ظ

با سلام
اگه نول کنتور را کلا قطع کنیم و به جای اون از ارت استفاده کنیم آیا در محاسبات کنتور های دیجیتالی تأثیر داره؟
آیا با این کار میشه هزینه قبض برق رو کاهش داد.

سلام دوست عزیز
د رحالت عادی خیر
چون حتی در این حالت نیز جریانی از فاز عبور می کند که در محاسبات کنتور لحاظ می گردد.

Mohammad جمعه 19 شهریور 1400 ساعت 06:57 ق.ظ

با سلام و خسته نباشید
مطلب مفیدی بود و خیلی به کارم اومد
دمتون گرم

سلام دوست عزیز
سپاس فراوان

وحید پنج‌شنبه 18 شهریور 1400 ساعت 05:59 ب.ظ

سلام سیم های نول شرکت برق دار شد کارشناس اومد دید گفت یا باید سیم کشی بخش قدیمی عوض بشه یا اینکه چاه ارت حفر کنیم و نول با ارت رو همبندی کنیم تا مشکل حل بشه به نظر شما درست گفته؟

سلام خدمت دوست عزیز
ابتدا نکات ابتدایی این پست رو مطالعه کنید. در ادامه، به مطالب بیان شده در زیر توجه نمایید.
نکته مهم: طبق دستورالعمل توانیر در تابلو اصلی مشترکین میبایستی سیم نول و بدنه در تابلو اصلی بهم وصل بشن که فکر می کنم این موضوع را پیچیده میکنه چون در صورت قطع نول بدنه ها نیز برقدار می شوند. وصل سیم بدنه تابلو حتما باید دارای سیستم ارت باشد وگرنه این کار میتونه مشکل بسیار بزرگی را ایجاد کنه.
نکته بعد: ممکنه یه جایی اتصال بین فاز و نول به صورت ضعیف برقرار شده باشه مثلا سیم فاز و نول توسط خاک مرطوب باغچه به صورت ضعیف بهم اتصالی داشته باشن. البته این مورد رو شخصا تجربه کردم.
و اما شایع ترین دلیل این پدیده به خصوص در مصارف خانگی و صنعتی، قطع شدن سیم نول بوده که باعث به وجود مسیر برگشتی فاز از سیم نول میشه.
همچنین ممکنه از شبکه های توزیع برق باشه. عدم اتصال زمین مرکز ستاره یا زیگزاگ سیم پیچ ترانسفورماتورها است. در این حالت اگر در جایی از شبکه، اتصال یک فاز به زمین رخ بده در نتیجه بین زمین و نول اختلاف پتانسیل به وجود میاد.
گاها دیده شده که این برقدار شدن نول از عدم تعادل بار در شبکه توزیع باشه. این عامل ممکنه باعث جا به جا شدن نقطه صفر اتصال ستاره ترانسفورماتور توزیع بشه که باعث برق دار شدن نول میشه.
برخی کارشناس ها هم گفتن که ممکنه مربوط به معیوب بودن سیم پیچ های ترانسفورماتور شبکه توزیع باشه.

رسول یکشنبه 7 شهریور 1400 ساعت 02:46 ب.ظ

سیم برق ضعیفی دارد علتش چیست

سلام
اگر منظور شما اینه کلا برق ضعیف هست که مشکل از شبکه است ولی اگر منظور شما اینه که نول برق ضعیفی داره، چند عامل ممکنه باعث این مساله شده باشه
ممکنه یه جایی اتصال بین فاز و نول به صورت ضعیف برقرار شده باشه مثلا سیم فاز و نول توسط حاک مرطوب باغچه به صورت ضعیف بهم اتصالی داشته باشن (با این مورد شخصا برخورد داشتم)
ممکنه سیم نول کاملا خنثی نباشه
ممکنه سیم زمین درست کارش رو انجام نده
و ...

نیک اندیش سه‌شنبه 4 خرداد 1400 ساعت 11:05 ب.ظ

لازم نیست زیاد بپیچونیش من این مشکل داشتم فیوز مینیاتور همون مسیر راعوض کردم مشکل حل شد به همین راحتی چون فیوزهای فرسوده و زیاد کارکرده ونامرغوب این مشکل را دارند

مهدی جمعه 31 اردیبهشت 1400 ساعت 12:13 ب.ظ

باسلام من دریک شرکت مشغول کار هستم به تازگی سیم نول با ارت مقدار ۲۰ ولت اختلاف فاز دارد باعث شده که دستگاههای ابزار دقیق به مشکل بر بخورد آیا میشود نول با ارت رو جم پر نمود که این مشکل رفع گردد مشکلی در سیستم پیش نمی اید متشکرم

سلام دوست عزیز
منظور شما از "جم پر" نمودن سیم نول با ارت چیست؟

علی جمعه 22 اسفند 1399 ساعت 12:06 ق.ظ

سلام چند وقتی وسایل برقی خونمان سوخته سوالی داشتم آیا اگر سیم نول رو برق دار کنیم باعث سوختن وسایل خونه میشه

سلام دوست عزیز
منظور شما ار برق دار کردن سیم نول واضح نیست.
ولی در حالت کلی اگه سیم نول دچار ایراد بشه احتمالا باعث آسیب دیدن تجهیزات برقی خواهد شد

cena1991 چهارشنبه 11 تیر 1399 ساعت 08:37 ب.ظ

یک سؤال دیگه هم یادم اومد. این کلیدهای مینیاتوری وقتی روی ریل کنار هم قرار میگیرن فک میکنم قطعه ای زیرشون هست که فاز رو منتقل میکنه. اگر بخوایم روی تابلو نصب کنیم باید از فاز اصلی براشون انشعاب (مثه همون پیچوندن دو سیم لخت روی هم) بگیریم درسته؟ و نکتۀ دیگه اینکه پشت این فیوزها جایی داره که برق به نحوی نشت کنه و باید عایق بشه؟
با سپاس

انشعاب گرفتن از فاز اصلی با پیچوندن سیم اصلا ایمن نیست. بهترین کار استفاده از ترمینال هست. این قطعه ای که میفرمایید زیر ریل جعبه فیوز هست دقیقا نمیدونم چیه و یا اصلا وجود خارجی داره یا نه (در این زمینه اطلاعی ندارم). معمولا فیوزها درون جعبه فیوز قرار میگیرن که خودش از جنس عایق هست. حالا منظور شما دقیقا از نشت چیه رو نفهمیدم. اگه منظور شما اینه که اگه جعبه فیوز آسیب دیده باشه، خوب در این حالت باید یا جعبه فیوز رو تعویض کنید یا محل آسیب دیدگی رو ترمیم کنید.

cena1991 چهارشنبه 11 تیر 1399 ساعت 07:56 ب.ظ

ضمناً مجدّدا تشکّر میکنم بابت وقت و حوصله ای که برای پاسخگویی گذاشتید.

خواهش میکنم.
سلامت باشید.

cena1991 چهارشنبه 11 تیر 1399 ساعت 06:57 ب.ظ

خب اگر اینطور هست شاید سوءتفاهمی بوجود اومده یا بنده بد برداشت کرده و یا خونده باشم که بنظرم بحث (بمنظور اختلاف نظر) و یا سوءتفاهم همیشه ممکنه پیش بیاد مهم اینه تبادل نظر صورت بگیره و علمی به انسان (که در اینجا من یاد گرفتم موضوعاتی رو) افزوده بشه. مطالب ارائه شده و بحث شده در اینجا بنظرم نه تنها میتونن ابواب جدید بحثهای مختلف رو باز کنن بلکه با بررسی تخصّصی و جامعتر برخی میشه حتّی مقالات علمی هم درموردشون نوشته بشه. من اصلاً نه ادّعایی در زمینۀ برق و مطالب مرتبط و پیرامونی اون دارم و نه اطّلاعات و دانش خاصّی ولی در کل علاقۀ زیادی به فراگیری مباحث مختلف نه فقط در این خصوص بلکه سایر علوم و یا مهارتهای مختلف از شاخه های مختلف دارم که سعی میکنم از افراد متخصّص دز این زمینه کسب دانش کنم و از تجاربشون بهره ببرم و خودم هم مطالعه و تلاش کنم ولی در بسیاری از منابع (لااقل بگیم تو اینترنت نه تمامی اونها) یا کپی از روی هم هستن یا خیلی به موضوعات نپرداختن. سایتهای خارجی هم چون ما رو اصطلاحات تخصّصی کار نکردیم ممکنه جور دیگه بیان کنن یا از طرفی نوع سیستمی که برای برق و یا سیم کشی های صنعتی و خانگی (با اینکه فک کنم استاندارها بین المللی هستن) استفاده میکنن متفاوت باشه برای همین در اغلب موارد اونیکه باید دستگیر فرد مخاطب بشه رخ نمیده؛ یه مثال که من چندوقت پیش مطلبی رو دیدم (داخلی نبود) که داشت درمورد ارت و اینکه افراد فکر میکنن برق راحت برمیگرده تو ارت (یعنی ارت حفاظتی) و میره جای دیگه میگفت که به این راحتیا نیست و اصولاً الکترییته دوس داره به منبع خودش برگرده و این ارت که در نظر عام برای هدایت جریان انواع برق به زمین هست درموقعی که صاعقه برخورد میکنه مستقیم به زمین انتقال میده و برای اینکه اثر حفاظتی داشته باشه باید در طرف دیگۀ این مدارات (که شکل تخصّصی رو هم کشیده بود و دوتا اتّصال به زمین داشت) اون ارت به ترانسفورماتور وصل بشه که من خیلی سر در نیاوردم و اون بحثی که قبلاً درمورد نول و ارت گفته بودم اونجا شخصی که مثه شما خیلی با حوصله و کامل جواب میداد اشاره به انواع سیستمها و اینکه تیر برق چطور به زمین وصل میشه و غیره کرده بود که مطالبی اونجا روشن شد. بله نیاز نیست اصلاً به گفتن چون خود من دقیقاً بخاطر همینکه خوب پاسخ دادید و مطالب روشن میشد (و باعث هم میشد سؤالات بیشتری درخصوص موارد دیگه بوجود بیاد) چندبار ازتون تشکّر کردم و پرسشهای بعدی رو پرسیدم چون بنظرم میشد به جوابهاشون بدون سردرگمی برسم. مثلاً تو همین بحث مذکور خیلیها ارجاع به مبحث سیزدهم از مقررّات ملّی ساختمان داده بودن که بله کاری نداره فردی رو اینجور هدایت کنیم مهم اونه اون مطالب یا راهنماش رو بتونیم شاده بیان کنیم وگرنه خوندن چند ده یا چند صد صفحه چه سودی داره وقتی یک خط مطلب مفید ازش در نیاد؟!
من صرفاً جهت جمع بندی یکی دو تا نکنه که بفهمم درست متوجّه شدم خلاصه بیان میکنم و برای خاتمه به بحثی که سودمند بوده هم پرسشهایی که این مدّت تو ذهنم بود رو میپرسم ممنون میشم مثه همیشه که زحمت کشیدید جواب بدید. ضمناً این رو هم بگم مثلاً غلطهای عام مثه فیوز مینیاتوری رو خب خود من بعداً که بیشتر مطالعه کردم فهمیدم و از لفظ کلید مینیاتوری در حرفهام (همون کامنت اوّل) استفاده کردم یا کنتور دیسکی کلمه ای بود که اون لحظه به ذهنم رسید (این هم البتّه در عامّه بکار میره) و بنظرم مهم اینه منظورمون رو به فرد مقابل برسونیم ولی چاه نول رو خودتون تو متن (مطمئنّم اشتباه تایپی هست) بکار بردید. من خودم هم خیلی بلند صحبت میکنم و این فقط از جهت بالا بودن تن صدا هست پدرم هم همینه و وقتی مثلاً دارم با تأکید چیزی رو بیان میکنم از دور فک میکنن دعوایی چیزی هست (مثه مثالی که خودتون زدید دقیقاً)؛ علاوه بر اون صریح و روشن و همچنین واضح حرف زدن چیز دی نیست خوب هم هست کاش همه اینطور باشن!
اینکه سیم ارت رو جای نول استفاده کنیم گفتید تداخل با سیمهای ارت دیگه (بقیۀ پریزها نول و ارتشون استاندار و سر جای خودش هست) و یا نولهای دیگه تداخل ایجاد نمیکنه ولی در جایی گفته بودید استفاده از ارت جای نول مقاومت چاه ارت رو بالا میبره و خب از اونجائی که در پریزهای منزل (میدونم همه شون به هم وصلن یا نه) ولی بطور مثال دو پریز مجاور فاز (قبلاً گفتم دوتا فاز [فاز برق تکفاز] یعنی انشعاب فاز اصلی و خود سیم فاز در یک ترمینال بودن) مشترک و نول و ارت مشترک با هم دارن و این نول که درواقع ارت هست با بغلی تداخل نداره؟ اصلا این روش سیم کشی که دوتا سیم برن تو یه ترمینال درسته؟
متأسّفانه این مولتی متر که در اختیار بنده هست از نوع ارزون هست و خیلی بخش آمپرمترش خوب و دقیق (یعنی قسمت ده آمپرش) نیست و فقط موقع وصل جریان برق عدد رو نشون میده و در طول زمان استفاده چون کمی طول میکشه تا محاسبه کنه درست کار نمیکنه که فک کنم بدلیل تناوب جریان هست نمیدونم شاید در این خصوص هم راهنمایی کنید؛ ولی اون آزمایشها رو برام جالبه به نتایجش برسم چون فک میکردم ارت بدون مصرف کننده وقتی جای نول باشه جریان رو به زمین انتقال بده و مدار برقرار بشه. پس شما میگید این نول جای ارت نه عدد بیشتری روی کنتور میندازه (چه مصرف کننده باشه چه نباشه) و نه تداخلی روی باقی مدارات پریز و کلید و سرپیچ های روشنایی ایجاد میکنه و فقط اثر حفاظتی ارت رو کم کرده و مقاومت چاه ارت رو بالا و کارایی رو پایین میاره؟
بخشی که گفتید فیوز روی نول برام جاب بود چون تا اونموقع بهش فکر نکرده بودم یعنی مسلّمه که نمیشه جای فاز فقط روی نول فیوز گذاشت ولی منظورتون همزمان روی فاز و نول (یعنی موازی) بود؟ برام جالب بود و سؤالاتی رو برام بوجود آورد که با اون بحث فیوز (کلید) مینیاتوری پیشن یه جوری التقاطی شد که حالتهای بیشتری رو برای نصب فیوز بوجود آورد و مثلاً اگر دو فیوز یکی روی نول و یکی روی فاز باشن کدومشون برق رو قطع میکنن؟ (با فرض اینکه تیپ و آمپر هردو یکی باشن)
درمورد نوع و تیپهای فیوز یا همون کلید مینیاتوری جور دیگه ای پرسشم رو مطرح میکنم منتهی قبلش دو نکته رو میپرسم چرا که درمورد انواع فیوزهای مینیاتوری فکر میکنم درست متوجّه نشدم. اوّلاً برای حفاظت از مدار الکتریکی از نظر خودم فیوز (مثلاً فیوز فشنگی که قبلاً همه اتفاده میکردن) عملکرد بهتری داره حالا مخوام بدونم واقعاً فیوزهای مینیاتوری هم به همون اندازه قابل اطمینان هستن یا باید از هردو بصورت سری استفاده کرد؟ قطعاً استفاده از کلید مینیاتوری خیلی به صرفه تر و راحتتره ولی واقعاً به همون اندازه قابل اطمینان هست؟ ثانیاً انواع مختلف فیوزهای مینیاتوری بر اساس مقدار آمپر دسته بندی میشن درسته؟ مثلاً نوع B و C که تا جائیکه میدونم بیشترین موارد استفاده رو دارن و حتّی نوع C که فراوونتر و رایجتره و دیدم حتّی تو فیوزهای منازل هم از نوع C استفاده میشه که درستش فک کنم این باشه فیوز یا همون کلید مینیاتوری روشنایی رو که جدا میگیرن از نوع B بذارن. حالا اینکه این دو نوع چه فرقی دقیقاً دارن و چطور جریان برق رو قطع میکنن نکتۀ اصلیه که این دو نوع رو مدّ نظر دارم که بدونم آیا هردو سقف ولتاژ یکسان مثلاً 240 ولت دارن و فقط سقف آمپر مجازشون فرق داره؟ مثلاً میزان جریانی که نوع B برق رو قطع میکنه آمپر X باشه نوع C مثلاً 5X هست؟ و اینکه سرعت قطع هردو و واکنششون به ولتاژ بالا و اتّصال کوتاه عین همه؟ حالا اون پرسش اصلیم درمورد مدار که قبلاً پرسیدم رو با ذکر مثال بیان میکنم شما هم در همین باره و همین مثال توضیح بدید تا اون نکته ای که مدّ نظرم هست رو بهش برسم. ما میام یه تابلو برق داخل اتاق (یعنی برق خانگی تک فاز با فرض فیوز مینیاتوری 32 یا 25 آمپر که بعد از کنتور میذارن) با طول سیم اصلی ده متری سایز 2.5 میلیمتر مربّع از پریز داخل اتاق درست میکنیم. روی این تابلو مداری تعبیه میکنیم که چهار یا پنج پریز و دو تا سرپیچ روشنایی داره. اینجا ما باید برای هر مصرف کننده ارت جدا ببریم و نول روشنایی و پریزها رو هم جدا کنیم. تا اینجاش فرض کلّی هست. حالا برای اینکه کار بهتر باشه میتونیم نول رو هم برای هر مصرف کننده جدا ببریم. برای فاز اصلی که روی تابلو میاد (یعنی از پریز اتاق) باید فیوز با آمپر پایین تر از فیوز اصلی خونه بذاریم یا باید کمتر یا مساوی فیوزهایی که برای پریزها در نظر گرفته شده مثلاً 16 یا 25 بذاریم؟ نوعش باید C یا B باشه؟ حالا میرسیم به فیوزها و درواقع مینیاتوریهایی که میخوایم روی فاز و نول (همزمان رو هردو) بذاریم. آیا باید فاز روشنایی و پریزهای رو با کلید دو پل جدا کنیم؟ یا پشت هم؟ اینکه بخوایم روی فاز دو فیوز (اینجا منظور مینیاتوریه) و روی نول هم دو فیوز نصب کنیم (برای اطمینان بیشتر) باید هردو یک نوع باشه؟ یا میشه یکیش B و دیگری C باشه؟ حالا اگر B رو نزدیک مصرف کننده بذاریم زودتر برق قطع میشه یا اگر C رو نزدیکتر بذاریم؟ با فرض بر اینکه روی فاز و نول (هردو دو فیوز) نوع B نزدیک مصرف کننده و C نزدیک همون فیوز اصلی که بعد از پریز روی تابلو (تو این فرض تابلومون پنج فیوز داره) گذاشتیم نصب کردیم کدوم فیوز اوّل برق رو قطع میکنن؟ اگر جای C و B رو روی یکی از سیمها (فاز یا نول) جابجا بذاریم یعنی رو یکیش B نزدیک مصرف کننده و C دورتر اینجوری باز کدوم برق قطع میشه؟ و این قطعی فقط روی آمپراژ رخ میده؟ یعنی مثلاً موتور ما آمپر اوّلیّۀ زیادی میکشه و قاعدتاً B قطعش میکنه حالا این B کجای مدار و قبل و بعد از کدوم فیوز باشه جریان قطع میشه؟ و نکتۀ آخر در مورد آمپراژ این فیوزها بود. یعنی مثلاً فیوز بعد از کنتور 25 بوده فیوزهای خونه 16 فیوز قبل تابلو 16 و فیوزهای ما باید 10 باشه؟این تابلو قرار نیست چندین وسیله رو تأمین کنه. لپتاپ، تلویزیون، لامپ 100 و موتور 500 وات. بنظرم موتور سه اسب تکفاز هم اونقدری آمپر برای شروع نمیکشه که فیوز بپره ولی در کل میخوام بدونم این اعداد باید مساوی با فیوزها باشه یا به ترتیب باید کمتر بشن؟ البتّه بخشی از فرضهای این سؤال ممکنه با توجّه به فرق نوع B و C از نظر ولتاژ و آمپر دستخوش تغییر بشه ولی چیزی که تو ذهنم بود این هست.
میدونم یکم پیچیده و طولانی شد ولی اینا پرسشهایی بود که بعد از مطرح شدن اون موارد و مطالب برام پیش اومد. تا جائیکه یادمه موارد همینا بود مگر اینکه چیزی رو جا انداخته باشم و بعد یادم بیاد.

بابت تاخیر در پاسخ عذرخواهم.

1) اصطلاحات اشتباه که عموما مورد استفاده قرار میگیره رو نمیشه کاریش کرد. خودم مثال ترانس مهتابی رو قبلا اشاره کردم و با وجود اینکه میدونم این اصطاح اشتباه هست ولی چاره ای جز استفاده از اون در بسیاری مواقع نیست یا حتی همین فیوز مینیاتوری!

2) تحت شرایطی که در کامنتهای قبلی گفتم اینکه سیم ارت رو جای نول استفاده کنیم تداخل با سیمهای ارت دیگه و یا نولهای دیگه ایجاد نمیشه. اگه به کامنت قبلی من توجه کنید بنده گفتم "در کل باید شرایط چاه ارت هر چند وقت یکبار بررسی بشه چون ممکنه مقاومت زمین تغییر کنه" ولی هیچ وقت نگفتم استفاده از ارت جای نول مقاومت چاه ارت رو بالا میبره. به بیان دیگر، عوامل فیزیکی و محیطی در تغییر مقاومت چاه ارت موثر هستند. البته باید توجه داشت که ممکنه جریان زیاد عبوری از ارت جاگزین نول، شرایط فیزیکی چاه ارت رو سریع تر دستخوش تغییر کنه. برای مثال دو پریز مجاور که فرمودید، وقتی از ارت قراره بجای نول استفاده کنید اول باید نول اون پریز را از نول شبکه قطع کنید و به ارت وصل کنید. در این حالت اصلا ارت جایگزین نول، هیچ گونه اتصالی با بقیه نول شبکه ندارد. ولی اگه منظور شما اینه که همزمان که نول یک پریز هم به نول شبکه و هم به ارت جایگزین نول وصل باشه، اون ارت دیگر ارت جیگزین نول نیست بلکه ارت حفاظتی هست.

3) در مورد اینکه فرمودید "اصلا این روش سیم کشی که دوتا سیم برن تو یه ترمینال درسته؟" اگه تمام شرایط دو سیم که قراره تو یک ترمینال وارد بشن یکسان باشه (مثلا هر دو فاز باشن البته برای سیستم های تک فاز) ایرادی نداره.

4) در مورد مولتی متر شما چون ندیدیم نظری ندارم ولی اینکه میفرمایید فقط موقع وصل شدن جریان رو نشون میده ولی در حین استفاده، چیزی نشون نمیده کمی عجیب هست (حتی برای مولتی مترهای ارزون!).

5) بعضی کامنتهای بنده رو اشتباه برداشت می کنید. وقتی از ارت جای نول استفاده میشه، اگه مصرف کننده (مثلا ماشین لباسشویی) روشن باشه (یعنی در حال شستن لباس باشه) از اون ارت جریان میگذره ولی اگه خاموش باشه جریان نمیگذره یا جریان عبوری بسیار ناچیز بوده و قابل اغماض هست. در مورد تداخل روی باقی پریزها و ... شرایط رو پیشتر توضیح دادم. در مورد تاثیر روی مقاومت چاه ارت هم در بخش شماره دوم همین قسمت (کمی بالاتر) اشاره کردم.

6) فیوز رو میشه هم در مسیر نول قرار داد و هم در مسیر فاز ولی قبلا گفتم بهتر هست در مسیر فاز باشه بنابر دلایل ایمنی. اینکه فرمودید میشه هم در مسیر فاز و هم در مسیر نول فیوز استفاده کرده پاسخ مثبته ولی این حالت معادل وضعیتی هست که شما دو تا فیوز و به طور سری و پشت سر هم وصل کنید. در مورد اینکه فرمودید اگر دو فیوز یکسان یکی روی نول و یکی روی فاز باشن کدومشون برق رو قطع میکنن، باید بگم در حالت ایده آل هردو همزمان باید قطع کنن ولی در عمل قابل پیش بینی نیست (نظر شخصی من هست و ممکنه اشتباه باشه).

7) پدر بنده قبل از ظهور اینورتر جوشکاری و موقع استفاده از دستگاه جوش های قدیم از فیوز فشنگی استفاده میکرد چونکه میگفت در حین جوشکاری فیوز دائما نمیپره!! فیوزهای فشنگی برای فشار ضعیف با قدرت قطع کم استفاده میشه و بیشتر مخصوص حفاظت سیم به کار میره. اگه فیوزها درست طراحی شده باشن باید وظیفه خودشون رو به نحو احسنت انجام بدهند. مثلا در مصارف خانگی فیوزهای مینیاتوری با فیوزهای اتوماتیک (فیوز آلفا) تفاوت چندانی نباید داشته باشن. مثلا یکی از عواملی که باعث شده قدیما فیوزهای آلفا در منازل استفاده بشه این بوده که در هر خونه فقط یک فیوز وجود داشت ولی امروزه از جعبه فیوز (تابلو برق) در منازل استفاده میشه و برای اشغال فضای کمتر با تعداد فیوزهای بیشتر، از نوع مینیاتوری استفاده میشه (البته این یکی از دلایل هست). استفاده از تعداد فیوزهای بیشتر اگرچه باعث افزایش ایمنی میشه ولی خوب هزینه بیشتری رو طلب میکنه و از طرف دیگه از جایی به بعد دیگه منطقی نیست. همه چی بستگی به کیفیت فیوزهای موجود در بازار داره که بحث کیفیت واقعا از دست من و شما خارج هست.

8) به زبان ساده، فیوزهای مینیاتوری معمولا بر حسب حداکثر جریان قابل تحمل (همون آمپری که شما فرمودید) و زمان عکس العمل اونها دسته بندی میشن. یه نوع دیگه، دسته بندی بر اساس کاربرد هست. از نظر کاربرد به تیپ B روشنایی، C موتوری، D ترانسفورماتوری، K قدرت و Z بسیار حساس تقسیم میشن. همونطور که فرمودید در منازل هم نوع C زیاد استفاده میشه. فیوزها چیزی جز یک کلید معمول اتصال کوتاه نیستن که وقتی جریان بیش از حد مجاز تعریف شده برای اونها ازشون عبور کنه، این اتصال کوتاه بر اثر حرارت ذوب شده و جریان رو قطع میکنن و یا طبق مکانیزم های دیگه کلید قطع میشه. خیلی به ولتاژ ربطی ندارن مگه در کاربردهای خاص. مثلا نوع B و C که شما مثال زدید بر اساس حداکثر جریان عبوری و زمان واکنش فیوز و حساسیت اونها با هم فرق دارن. مشخصا هر نوع فیوز از نظر این سه پارامتر با هم فرق دارن.

9) در مورد مثال تابلو برقی که فرمودید اگه فرض کنیم فیوز خانه شما 32 آمپر باشد و شما فیوز مثلا 60 آمپر برای تابلو برق استفاده کنید، اگه وسیله های متصل به تابلو برق نیاز به جریان مثلا 40 آمپر باشند (مجموعا)، مسلما فیوز تابلو برق شما نمیپره ولی فیوز منزل شما میپره. پس فیوز مورد استفاده در تابلو برق حداکثر با فیوز منزل هم آمپر باید باشه. در ضمن توجه کنید که سیمی که از پریز اتاق قراره برق تابلو برق رو تامین کنه باید آمپرش با آمپر فیوز حداقل برابر یا بیشتر باشه تا موقع پیک مصرف تابلو برق، سیم ذوب نشه.

10) اگه بخوایم استاندارد رو رعایت کنیم برای سرپیچ های روشنایی تابلو برق، باید فیوز B استفاده بشه ولی برای پریزهای تابلو برق باید ببینیم قراره مصرف کننده چی باشه ولی چون دارید از برق منزل استفاده می کنید همون نوع C برای پریزهای تابلو برق کافیه. البته شما میتونید مثل خیلی های دیگه فقط از یک فیوز C برای کل تابلو برق استفاده کنید. بالاتر توضیح دادم که استفاده همزمان دو فیوز روی فاز و نول لازم نیست.

11) منظور شما رو از جمله "آیا باید فاز روشنایی و پریزهای رو با کلید دو پل جدا کنیم؟ یا پشت هم؟" متوجه نشدم.

12) اگه بخواید همزمان روی فاز و هم نول فیوز بزارید بهتره از یک نوع باشه و نوع فیوز هم با توجه به مصرف کننده تعیین بشه.

13) اینکه نوع B نزدیک مصرف کننده باشه یا نوع C خیلی مهم نیست. نوع B سریع تر برق رو قطع میکنه (قبلا هم اشاره شد B تندکار و C کندکار است). البته قبلا هم گفتم حداکثر جریان قابل تحمل نوع B کمتر از نوع C هست. اینکه جای B و C رو عوض کنید تفاوتی نداره چون سری هستن و قطعی همونطور که جنابعالی فرمودید از روی جریان عبوری از فیوز هست (آمپراژ). قانون کلی این است که اگه فیوزهای در یک مدار بصورت سری وصل شده باشن اول اونی قطع میشه که جریان قابل تحمل کمتری داره. مثلا اگه موتور شما که جریان اولیه ای بیش از جریان قابل تحمل نوع B میکشه در مسیر این فیوز قرار بگیره (بصورت سری وصل بشن)، فیوز میپره. حالا این فیوز کجای این مدار بسته قرار میگیره مهم نیست، مهم اینه که باهاش سری شده.

14) اگه فیوز اتاقی که شما برق تابلوی خودتون رو از اون تامین میکنید مثلا 16 آمپر باشه، فیوز تابلو برق شما نباید از 16 آمپر بیشتر باشه. در ضمن جریان راه اندازی هر موتور روی اون موتور نوشته شده.

15) در مورد اینکه فرمودید "الکتریسیته دوست داره به منبع خودش برگرده"، خیلی جای بحث هست. بنده یک اختراعی رو در آمریکا ثبت کردم که سیگنال الکتریکی (با فرکانس بالا و یا حتی فرکانسی های نزدیک صفر) رو می توان تنها با یک سیم و بدون نیاز به استفاده از زمین حقیقی یا مجازی انتقال داد. از نظر قوانینی که حداقل مهندسان برق باهاش آشنا هستن این مساله ممکنه دچار تناقض بشه (البته برای فرکانس های بالا در مخابرات میدان این قضیه اثبات شده است). لطفا فیلم زیر رو که طرح بنده هست تماشا کنید (احتمالا متوجه شدید که در بخش قبلی من گفتم که برخی قوانین الکتریسیته رو باید دقیق تر برسی کرد!!!).
http://s12.picofile.com/file/8401837034/Compact_2.mp4.html
http://s12.picofile.com/file/8401837150/Low_2.mp4.html
به عنوان نکته آخر، اگه امکانش هست هر سوال رو در یک کامنت جدا ارسال کنید. با تشکر.

cena1991 سه‌شنبه 10 تیر 1399 ساعت 03:16 ب.ظ

بله یک کامنت الان اضافه موجوده که چون قبل از اینکه کامنت قبلی تأیید بشه من یک کامنت دیگه گذاشتم که بخشی از مطالب به کامنت پیشین اضافه شده بود و چون شما فقط کامنت اوّل که درواقع ناقصتر بود رو تأیید کرده و جواب دادید در جواب به بخشی از مطالب شما اون بخشی که اضافه کرده بودم رو در اون کامنت نوشتم که حالا با ثبت اون کامنت کاملتر بخشی از مطالب دوباره تکرار شدن. بهرحال ممنون ار پاسخگویی. مسلّماً بعضی از موارد و مطالب و موضوعات به تجربۀ عملی نیاز داره امّا استفاده از نظرات تخصّصی و دانش دیگران (گاهی بهتره بعضی از چیزها رو بدون اطمینان از نتیجه تست نکنیم! یا حتّی فکر هم درموردش نکنیم!!) مشکلی که نداره هیچ بلکه بسیار هم خوب و مفیده. کاش همه بتونیم بدون هیچ طعنه یا مشکلی علمی که داریم رو اشاعه بدیم چون زکات دانش در نشر و گسترش اون هست. باز هم ممنون امیدوارم دوستان هم از نکات استفاده کنن. بحث همیشه وجود داره و تا اینجا هم به درازا کشیده شده از ذکر بیشتر خودداری میکنم چون باعث رنجش شما شده.
با سپاس

سلام دوست گرامی

با دیدن این کامنت شما مجبور شدم دو بار پاسخ های قبلی خودم رو مرور کنم و ببینم کجای پاسخم کنایه آمیز بود. ولی حقیقتا چیزی دستگیرم نشد. ولی از اونجا که ممکنه جمله ای از نظر من عادی باشه ولی از نظر دیگران طعنه آمیز، بابت بی ادبی ناخواسته، عذرخواهم و امیدوارم بنده رو با بزرگواری خود مورد بخشش قرار بدید.

حقیقتا سعی کردم بسته به علم اندک و تجربه خودم پاسخ یا بهتره بگم نظر خودم رو در مورد سوالات بیان کنم و هیچ ادعایی در مورد کامل و بی نقص بودن نظرات خودم ندارم. مثلا در مورد استفاده از ارت به جای نول، اگه اشتباه نکنم خودم حدود حداقل هفت سال پیش، این کار رو انجام دادم و تجربه شخصی خودم رو منتقل کردم. البته این نکته رو هم یادآور میشم که ممکنه شرایط تست عملی من با شرایط تست تجربی دیگر دوستان متفاوت بوده باشه. البته این تنها یک مثال هست. حتی به ذهنم رسید که دوباره این تست رو انجام بدم و فیلم اون رو تو سایت قرار بدم که امیدوارم در آینده ای نزدیک این اتفاق بیفته.

بنده نه تنها نسبت به سوالات شما دچار رنجش نشدم بلکه حتی سعی کردم در مورد تک تک سوالات شما نظر خودم رو بیان کنم و اثبات این ادعای بنده رو میتونید در پاسخ های شماره گذاری شده و طولانی من مشاهده کنید. حتی در برخی موارد که تردید داشتم سعی کردم از دوستان مطلع هم کمک بگیرم و یکی از دلایل تاخیر در پاسخ ها همین مساله بود.

نکته دیگه اینکه من در آزمایشگاه خودم با همکارام خیلی رک و صریح صحبت میکنیم، به طوری که اگه کسی از بیرون به بحث های گروه ما نگاه کنه، فکر میکنه ما در حال دعوا هستیم. ولی متاسفانه در محیط هایی که فقط امکان تایپ جملات هست، به سختی میشه لحن بیان رو در جملات آورد.

در هر حال خوشحال شدم و خوشحال تر میشم که از نظرات شما دوباره بهره مند بشم و دوستان دیگه هم از این مساله استفاده کنن و تجربیات، نظرات و دانش خودشون رو به اشتراک بذارن. ما همچنان پذیرای نظرات شما هستیم.

cena1991 دوشنبه 9 تیر 1399 ساعت 03:48 ب.ظ

با سلام مجدّد و سپاس از پاسخگویی. با فرض بر اینکه این سؤالات برای دوستان دیگر هم ممکنه جالب باشه من بخشی از پرسشم رو که در کامنت قبلی جا مونده (البتّه در کامنت دیگه ای دوباره نوشتم ولی تأیید نشد) میپرسم چون در رابطه با همون قبلیه و در جایی خوندم که میشه اینجوری برق دزدی کرد و از لحاظ ایمنی هم دچار اشکاله و خیلی جنجال و بحث پیش اومده بود. درمورد ارت و نول هستش که جای هم استفاده کنیم؛
در حالت عادّی وقتی نول به کنتور برمیگرده اگر مصرف کننده ای نباشه
درواقع جریانی هم نداریم ولی وقتی نول رو به ارت وصل میکنیم و به زمین برمیگرده بدون مصرف کننده هم جریان انگار برقراره و کنتور اگر وسیلۀ برقی خاموش باشه هم عدد میندازه درسته؟ البتّه فک کنم کنتورهای دیسکی و دیجیتالی هردو از روی فاز عدد بندازن ولی وقتی ارت جای نول هست مدار همیشه برقراره؛ ضمن اینکه اون نول جای ارت با نول ها و ارتهای خود واحد تداخل و مشکلی ایجاد نمیکنه یا حتّی اتّصال؟ همچنین چون ارتهای منزل همه به هم وصل هستن درواقع داریم کلّ ارت های منزل رو اینجوری برق دار و تبدیل به نول میکنیم و این خیلی جای تعجّب و پرسش هست که چی میشه.
درمورد فیوز برای مداری که خودمون میسازیم من دقیقاً متوجّه افت ولتاژ نشدم یعنی برفرض اگر ولتاژ منزل بین 200 تا 210 باشه اگر ما دو تا فیوز (اوّل C و بعدی B که به مصرف کننده یعنی موتور نزدیکتره [دلیل استفاده از B هم اینه که حسّاستر عمل کنه. اگر فرضاً لامپی تو مدار در نظر بگیریم باید فیوز ها جدا تعبیه بشن یعنی لامپ به B موتور به C یا نه میشه اون دوتا پشت هم باشن و خب فیوز B قاعدتاً بهتر عمل میکنه یا شایدم من جور دیگه متوجّه شدم]) بذاریم ممکنه این ولتاژ با توجّه به عبور از دو فیوز به زیر 200 برسه که ممکنه در کار مدار ما اختلال ایجاد کنه؟ البتّه میشه بعداً این اختلاف رو اندازه گرفت که چقدر میشه.
درمورد شین فاز منظورم این بود وقتی یک مدار ساده هم قراره بسته بشه و میخوایم بیش از یک مصرف کننده داشته باشیم از شینه یا شمش نول و ارت برای تقسیم ارت ها و نول ها برای اون پریز و سرپیچ مورد نظر استفاده میکنن ولی وقتی میخوان فاز رو بکشن به مصرف کنندۀ بعدی یک سیم دیگه لخت میکنن و سر دیگۀ فاز که لخت شده رو بهش میبندن و درواقع یک انشعاب میگیرن میبرن به وسیلۀ بعدی (تو پریزها هم دیدم برای صرفه جویی تو سیم کشی مثلاً دوتا پریز کنار هم سیم مفتول اصلی و سیمی که برای پریز کناری میره رو میکنن تو یک ترمینال و از خروجی اون ترمینال برای پریز حاضر سیم میکشن) برای همین جای پرسش بود این دوتا یکی کردن سیمها (همون پیچوندن!) مشکلی بوجود نمیاره افت جریان ایجاد نمیکنه؟ برای اتّصال کوتاه شدن (حتّی اون دوتا سیم های داخل پریز که یکی شدن) تأثیر نداره؟

سلام دوست عزیز

تمام نظرات شما که برای ما ارسال شده، پاسخ داده شده. اگر کامنتی داشتید که تایید نشد احتمالا به دست ما نرسید.

1) در پست قبلی بیان شد که در حالت سیم کشی استاندارد، اگه نول به زمین وصل باشه و مصرف کننده ای وجود نداشته باشه با حالت مدار باز روبه رو هستیم که امکان جریان کشی وجود نداره (برای تاکید دوباره عرض میکنم که میتونید به شکل بالای صفحه مراجعه کنید تا موضوع بهتر جا بیفته). ولی همونطور که در پاسخ به نظر قبلی شما بیان شد، مصرف کننده ها ایده آل نیستند و حتی در حالت خاموش هم امپدانسی هرچند کوچک را از خودشون نشون میدن. بنابراین مستقل از بحث نول یا زمین، جریانی هر چند کوچک از آنها عبور می کند. البته سوال شما با یک آزمایش بسیار ساده قابل بررسی است. کافی است نول رو به ارت وصل کنید (توجه کنید نول به ارت وصل میشه و ارت در اینجا قرار نیست به جای ارت مورد استفاده قرار بگیره) و یک مصرف کننده مثلا اتو برقی را در حالت خاموش به آن متصل کنید و با آمپرمتر (آمپرمتر حساس) جریان عبوری از ارت رو بررسی کنید. البته این آزمایش زمانی ممکنه جواب صحیح رو به شما نشون بده که غیر از اتو، هیچ وسیله برقی دیگه ای متصل نباشه. البته آزمایش دیگه ای هم قابل انجام هست. شما میتونید فاز و نول را به مصرف کننده خاموش متصل کنید و جریان عبوری از سیم نول یا فاز رو با آمپرمتر حساس بسنجید. حالا نول رو به ارت وصل کنید و دوباره جریان رو اندازه بگیرید. بار دیگر نول رو قطع و از ارت به جای نول استفاده کنید و در این حالت هم جریان رو اندازه بگیرید. با مقایسه مقدار جریان در این سه حالت شما به پاسخ سوال خود به طور عملی می رسید.

2) کنتورهای برق قدیمی یا به قول شما کنتور دیسکی و به قول حرفه ای ها کنتور آنالوگ در واقع یه موتور الکتریکی AC آسنکرون بودن با یک سیم پیچ جریان با تعداد دورهای کم و قطر سیم بزرگ و یک سیم پیچ ولتاژ با تعداد دورهای زیاد و قطر کم که مبنای عملکرد آن ایجاد میدان مغناطیسی دوار است (برای کنتور تک فاز دو سیم پیچ داریم). به بیان دیگه مبنای ایجاد میدان مغناطیسی دوار در موتورهای AC آسنکرون، وجود همین دو سیم پیچ جریان و ولتاژ است که جریانهای AC عبوری از اونها هم فرکانس ولی هم فاز نیستند. به بیان ساده تر به یک اندازه تناوب می کنند ولی نه به طور هم زمان. در واقع با متفاوت کردن تعداد دور و قطر سیم دو سیم پیچ جریان و ولتاژ، میشه این اختلاف فاز رو ایجاد کرد. سیم پیچ با تعداد دور بالا به ولتاژ حساس بوده و میدان حاصله از اون هم به افزایش و کاهش ولتاژ وابسته است. در نتیجه با افزایش یا کاهش ولتاژ این سیم پیچ، سرعت چرخش موتور (در کنتور همون دیسک آلومینیومی) نیز زیاد و کم میشه و سنجش ولتاژ انجام میگیره. سیم پیچ با تعداد دور کم به جریان حساس هست و میدان حاصله از این سیم پیچ با افزایش یا کاهش جریان عبوری از اون تغییر میکنه و با همین مکانیزم سرعت گردش دیسک کم یا زیاد میشه و با این کار جریان سنجیده میشه. علاوه براین، چرخش دیسک آلومینیومی با یک شمارنده ثبت شده و زمان سنجیده میشه و از حاصل ضرب ولتاژ در جریان در زمان، مقدار انرژی الکتریکی مصرفی به کیلووات ساعت حساب میشه. با توجه به توضیحات فوق مشخص است که هم فاز و هم نول در سنجش توان این کنتورها دخیل هستند. البته این را هم می دانیم که اگر یکی از پارامترهای جریان، ولتاژ یا زمان صفر شود انرژی مصرفی صفر نتیجه می شود!!!!! در کنتورهای دیجیتال هم سنجش ولتاژ، جریان و زمان به صورت دیجیتالی انجام می شود و از آی سی ها استفاده می شود. در ضمن در این کنتورها یک ساعت هم تعبیه شده که در زمان های مختلف شبانه روز، میزان مصرف را طبق همان ساعت سنجش می کند.

3) یک نکته رو اول ذکر کنم که در اصطلاح عامیانه فیوز مینیاتوری میگن در حالی که باید کلید مینیاتوری گفته بشه. این اشتباه در کاربرد لغات زیاد هست. مثلا چاه نول نداریم و چاه ارت درسته. یا مثلا ترانس لامپ مهتابی نداریم و به جاش چوک لامپ مهتابی درسته. چون در بین عموم این اصطلاحات جا افتاده گاها مجبور به استفاده از این اصطلاحات اشتباه هستیم ولی سعی میکنیم شکل درست رو هم ذکر کنیم.

4) همونطور که قبلا گفته شد فیوزهای تیپ B، معمولا برای روشنایی هستن که به سرعت در مقابل جریان اضافه، عمل می کنن و به فیوز های تندکار معروف هستن. فیوزهای تیپ C، معمولا برای راه اندازی موتورهایی با توان مصرفی کم که نیاز به جریان راه اندازی بالایی ندارند، استفاده میشن مثل موتور کولر های گازی یا پمپ ها آب خانگی. فیوزهای تیپ D برای کاربردهایی با جریان هجومی بالا استفاده میشه ولی کندکار هستن مثلا برای موتور های با جریان راه اندازی بالا. فیوزهای تیپ K برای مواردی که در اضافه بار نیاز است تا حساس باشند به کار می رود. به بیان دیگه حساسیت در اضافه بار در فیوز تیپ K نسبت به سایر فیوز ها بیشتر است. معمولا این فیوز برای موتورهای زیر بار استفاده میشه. فیوزهای تیپ Z به فیوزهای تندکار و حساس معروف هستن. در مواردی که جریان عبوری از جریان نامی بیشتر بشه، در زمان معین و سریع، عمل قطع رو انجام میده. به بیان دیگه، حساسیت فیوز Z هم در موقع اضافه بار و هم موقع بروز اتصال کوتاه، از بقیه فیوزها بیشتر هست و در هنگام خطا، سریعا عمل قطع رو انجام میده. به همین دلیل هم این فیوز در کاربردهایی با حساسیت بالا مثل مدارات الکترونیکی معمولا به کار گرفته میشه. البته فیوزهای ترکیبی مثل RCBO هم در بازار موجود هست.

5) افت ولتاژ فیوزی که عرض کردم معمولا کم و به راحتی توسط ولت متر قابل اندازه گیری است و بیشتر در مواقعی باید به این افت ولتاژ توجه کرد که اولا تعداد فیوزهای سری شده زیاد باشه و ثانیا مصرف کننده حتی نسبت به تغییرات کم ولتاژ هم حساس باشه ولی در کاربردهای معمول مثل موردی که شما مثال زدید خیلی به چشم نمیاد. بنده فقط انواع فیوزها رو با توجه به کاراییشون به طور خلاصه تقسیم بندی کردم. با توجه به این نوع تقسیم بندی، کاربر تصمیم میگیره که برای مصرف کننده چه نوع فیوزی باید استفاده بشه. اینکه کدوم فیوز و به چه صورت در مدار قرار بگیره بسته به کاربرد داره. معمولا در منازل برای اتاق هایی که مصرف کننده حساس وجود نداره یک نوع فیوز استفاده می کنن و برای اتاق ها یا مصرف کننده های خاص نوع دیگه و به همین دلیل هم هست که از جعبه فیوز استفاده میکنن. مثلا یک نوع فیوز برای سیستم برق آشپزخانه و نوع دیگه برای کولر گازی و یک نوع دیگه برای اتاق خواب! فیوزها معمولا به صورت سری با مصرف کننده قرار می گیرن ولی مجموع اونها با برق ورودی موازی میشه. بعضی افراد هم یک فیوز مرکزی استفاده می کنن. تنوع در به کارگیری فیوزها گاها اونقدر زیاد و نظرات کارشناس ها اونقدر مختلف که اصلا نمیشه یک نسخه واحد پیچید!!!

6) امیدوارم منظور شما رو از شین بندی با توضیحی که ارائه دادید درست فهمیده باشم. برای فاز خیلی فرقی نداره که انشعاب رو چجوری بگیرن و همونطور که فرمودید با پیچوندن یک سیم روی سیم فاز دیگه، یک انشعاب دیگه از فاز میگیرن و این کار روی افت جریان تاثیری نداره. در مورد اتصال کوتاه شدن اگه منظورتون اینه که دو تا فاز به هم برخورد کنه آیا مشکلی پیش میاد یا نه، باید بگم برای سیستم تک فاز ایرادی نداره ولی اگه دو فاز متفاوت در سیستم سه فاز به هم برخورد کنن، مسلما خطرناک بوده و فیوز وارد عمل میشه. در مورد انشعاب ارت قضیه کمی متفاوت هست. یکی از دلایل اینکه برای هر مصرف کننده (البته مصرف کننده های حساس) انشعاب ارت جداگانه ای در نظر میگیرن اینه در موقع اختلال، ارت اون مصرف کننده سریعا ایمنی رو ایجاد کرده و روی وسایل دیگه تاثیری نزاره. دلیل دیگه بحث فاصله ارت از مصرف کننده هست. فرض کنید دو مصرف کننده داشته باشیم که از یک سیم ارت استفاده میکنن. اگه برای مصرف کننده اول مثلا مشکل اضافه جریان پیش بیاد این اضافه جریان قبل از رسیدن به مصرف کننده دوم، باید از طریق ارت حل بشه. حالا اگه ارت دور از مصرف کننده اول باشه، اضافه جریان ابتدا به مصرف کننده دوم میرسه و از اونجا باید توسط ارت تخلیه بشه که خوب واضح است این وضعیت اصلا خوب نیست. امیدوارم هم منظور سوال شما رو درست فهمیده باشم و هم منظور خودم رو درست منتقل کرده باشم.

cena1991 یکشنبه 8 تیر 1399 ساعت 04:03 ب.ظ

سلام،
خیلی ممنون از پاسخگویی مناسب، سه تا سؤال دیگه هم داشتم (در اصل چهار تا)، درمورد چاه نول بیشتر توضیح بدید، درصورت اتّصال ارت بجای نول (گفتید اثر حفاظتی ایجاد شده که بنظرم برعکس میشه چون حفاظت رو حذف کردیم انگار و اگر مثلاً اتّصال کوتاهی بوجود بیاد فیوز قطع میشه؟ یا اون ارت نول شده در صورت تماس با فاز مثه نول و فاز عمل میکنه و فیوز میپره؟) ضمن اینکه اختلاف پتانسیل نامی ارت نول شده و فاز باز هم 220 هست یا کمتر میشه؟ در حالت عادّی وقتی نول به کنتور برمیگرده اگر مصرف کننده ای نباشه درواقع جریانی هم نداریم ولی وقتی نول رو به ارت وصل میکنیم و به زمین برمیگرده بدون مصرف کننده هم جریان انگار برقراره و کنتور اگر وسیلۀ برقی خاموش باشه هم عدد میندازه درسته؟ البتّه فک کنم کنتورهای دیسکی و دیجیتالی هردو از روی فاز عدد بندازن ولی وقتی ارت جای نول هست مدار همیشه برقراره؛ ضمن اینکه اون نول جای ارت با نول ها و ارتهای خود واحد تداخل و مشکلی ایجاد نمیکنه یا حتّی اتّصال؟ همچین چون ارتهای منزل همه به هم وصل هستن درواقع داریم کلّ ارت های منزل رو اینجوری برق دار و تبدیل به نول میکنیم و این خیلی جای تعجّب و پرسش هست که چی میشه، اگر یک مدار الکتریکی بخوایم درست کنیم که مثلاً توش مصرف کننده یک موتور الکتریکی باشه و به پریز برق وصل کنیم و بخوایم از فیوز یا درواقع کلید مینیاتوری استفاده کنیم درصورت بروز مشکل اعم از فشار یا اتّصال اینجا فیوز مدارمون میپره یا فیوز اصلی؟ میشه دوتا فیوز تعبیه کرد برایی اون مدار؟ یکی رو اوّل بذاریم و یکی هم پشت سرش برای اطمینان بیشتر؟ (هردو باید در مسیر فاز باشن درسته؟) اگر آره و بخوایم از دو نوع C و B استفاده کنیم کدوم رو اوّل بذاریم و کدوم رو نزدیکتر به مصرف کننده و یا پریز روکار مدار؟ چرا فقط شین نول و ارت داریم (این رو هم برای مدار میپرسم) ولی شین فاز نداریم و برای تقسیم فاز دوتا سیم رو به هم میپیچونن؟ در آخر میشه بجای استفاده از سیم با سایز مقطع 4 از سیم دوبل نایلونی سایز 2.5 که سر و تهش رو بهم وصل کنیم و یک سیم بشه درواقع استفاده کنیم یا چون در طول مسیر اون رشته سیمها از هم جدا هستن و فقط ابتدا و انتهاشون یکی شده مشکلی بوجود میاد؟ یکم زیاد شد ولی این سؤالاتیه که برام پیش اومده و ممنون میشم جواب بدید

با سلام و ارادت

سوالات تکراری شما در بخش قبل پاسخ داده شده و باقی سوالات در اینجا پاسخ داده میشه.

1) با فرض برگشت نول به کنتور و اینکه در هیچ کجا، هیچ مصرف کننده ای نباشه (مدار باز)، جریانی هم وجود نداره. ولی در عمل وسائلی مانند یخچال و ... به برق متصل هستند که حتی در حالت خاموش هم از آن ها جریان (حتی به مقدار کم) عبور میکند. ولی در حالت ایده آل حرف شما صحیح است.

2) اگر به شکل اتصال فاز، نول و زمین در همین پست توجه کنید متوجه میشد که با اتصال زمین به نول، هیچ حلقه یا مدار بسته ای بین زمین و فاز ایجاد نمیشه. در نتیجه با فرض ایده آل بودن همه چیز، در صورت خاموش بودن مصرف کننده های (وسیله های برقی) متصل به برق، باز هم هیچ جریانی به زمین وارد نمی شود مگر آنکه توپولوژی مدار تغییر کند. توجه کنید که در حالت استاندارد، سیم ارت (زمین) در ابتدای ورود به خانه (محل کنتور) به نول متصل می شود. این استدلال حتی برای حالتی که از ارت به جای نول استفاده شود هم برقرار است. یعنی اگر شما فاز را از برق شهر بگیرید و به جای نول، از ارت استفاده کنید، در حالت ایده آل که هیچ مصرف کننده ای به برق متصل نباشد، هیچ جریانی از فاز یا ارت عبور نمی کند.

3) در مورد تداخل ارت ها و نول ها، فرض کنید فقط برای یک مصرف کننده، نول رو حذف و از ارت به جای نول استفاده کنیم (سیم نول کامل قطع شود). در این صورت این ارت جایگزین نول، با هیچ یک از ارت ها (ارت های حفاظتی) و نول های دیگر (نول های شبکه برق) تداخل نمی کند. حتی اگر برای تک تک مصرف کننده ها (وسیله های برقی) نول شبکه رو قطع و به جای آن از ارت به جای نول استفاده کنیم، چون مصرف کننده ها از هم ایزوله هستند باز هم تداخلی ایجاد نمی شود. توجه کنید مصرف کننده ها فاز مشترک دارند و سر دیگر مصرف کننده ها به ارت وصل است. در نتیجه با یکدیگر موازی می شوند. سیم ارت چون به زمین وصل است طبق قانون فیزیکی، هر چقدر بار الکتریکی به آن تزریق کنیم یا از آن بار بکشیم، تغییری در مقدار باز زمین (کره زمین) ایجاد نمی شود. طبق همین استدلال، ارت جایگزین نول، در عملکرد دیگر ارت های حفاظتی، هیچ گونه تداخلی ایجاد نمی کند و به هیچ عنوان ارت جایگزین نول، ارت های حفاظتی دیگر را برق دار نمی کند. توجه کنید جریان الکتریکی همان شارش بارهای الکتریکی در واحد زمان است.

4) نکته بسیار مهم که باید به آن توجه شود مسیر برگشت جریان از زمین است. طبق قوانین فیزیکی، جریان الکتریکی همیشه در یک مسیر بسته جاری می شوند (البته در برخی موارد این پدیده ظاهرا دچار تناقض می شود که در اینجا مجال پرداختن به آن نیست). وقتی شما از فاز و نول شبکه برای مصرف کننده استفاده می کنید، همه چیز درست بوده و حلقه یا مسیر بسته برقرار است. ولی وقتی به جای نول شبکه از ارت استفاده می کنید، مسیر برگشت جریان از زمین خواهد بود که راندمان شبکه را تحت تاثیر قرار می دهد. البته این مساله وقتی ملموس است که کلیه مشترکین یک شبکه برق به جای نول شبکه از ارت استفاده کنند. در این حالت مواردی مطرح می شود که از موضوع بحث ما خارج است و اگر شما خودتان در این مورد کمی فکر کنید به نتایج جالبی می رسید!!

cena1991 یکشنبه 8 تیر 1399 ساعت 08:15 ق.ظ

سلام،
خیلی ممنون از پاسخگویی مناسب، سه تا سؤال دیگه هم داشتم (در اصل چهار تا)، درمورد چاه نول بیشتر توضیح بدید، درصورت اتّصال ارت بجای نول (گفتید اثر حفاظتی ایجاد شده که بنظرم برعکس میشه چون حفاظت رو حذف کردیم انگار و اگر مثلاً اتّصال کوتاهی بوجود بیاد فیوز قطع میشه؟ یا اون ارت نول شده در صورت تماس با فاز مثه نول و فاز عمل میکنه و فیوز میپره؟) ضمن اینکه اختلاف پتانسیل نامی ارت نول شده و فاز باز هم 220 هست یا کمتر میشه؟، اگر یک مدار الکتریکی بخوایم درست کنیم که مثلاً توش مصرف کننده یک موتور الکتریکی باشه و به پریز برق وصل کنیم و بخوایم از فیوز یا درواقع کلید مینیاتوری استفاده کنیم درصورت بروز مشکل اعم از فشار یا اتّصال اینجا فیوز مدارمون میپره یا فیوز اصلی؟ میشه دوتا فیوز تعبیه کرد برایی اون مدار؟ یکی رو اوّل بذاریم و یکی هم پشت سرش برای اطمینان بیشتر؟ (هردو باید در مسیر فاز باشن درسته؟) اگر آره و بخوایم از دو نوع C و B استفاده کنیم کدوم رو اوّل بذاریم و کدوم رو نزدیکتر به مصرف کننده و یا پریز روکار مدار؟ چرا فقط شین نول و ارت داریم (این رو هم برای مدار میپرسم) ولی شین فاز نداریم و برای تقسیم فاز دوتا سیم رو به هم میپیچونن؟ در آخر میشه بجای استفاده از سیم با سایز مقطع 4 از سیم دوبل نایلونی سایز 2.5 که سر و تهش رو بهم وصل کنیم و یک سیم بشه درواقع استفاده کنیم یا چون در طول مسیر اون رشته سیمها از هم جدا هستن و فقط ابتدا و انتهاشون یکی شده مشکلی بوجود میاد؟ یکم زیاد شد ولی این سؤالاتیه که برام پیش اومده و ممنون میشم جواب بدید.

سلام خدمت دوست عزیز

1) چیزی به اسم چاه نول وجود نداره (تا جایی که من اطلاع دارم)، در واقع درستش چاه ارت هست. در مورد چاه ارت به زبان ساده، یه چاله ای حفر میکنن و در اون چاله یک قطعه معمولا از جنس مس (صفحه، میله و ...) در ابعاد و طول مشخص و در عمق معینی قرار میدن که ابعاد قطعه مسی و عمق آن بسته به نوع استفاده باید محاسبه گردد. شرایط چاه بسته به رطوبت و پارامترهای دیگه باید از قبل مشخص باشد. البته چاه ارت بسته به شرایط و موقعیت ممکنه توی 6 ماه اول خوب جواب بده و بعد دوباره باید بازبینی بشه. مثلا در فصل زمستان رطوبت خاک به علت بارندگی بیشتر از فصل تابستان هست. در کل باید شرایط چاه ارت هر چند وقت یکبار بررسی بشه چون ممکنه مقاومت زمین تغییر کنه.

2) بنده هیچ گاه نگفتم درصورت استفاده ارت بجای نول، اثر حفاظتی ایجاد میشه، لطفا یکبار دیگه پاسخ قبلی من رو مطالعه کنید. اگر از سیم ارت به جای نول استفاده کنید (باز هم تاکید میکنم این کار از نظر اصول ایمنی و یک سری ملاحظات اصلا صحیح نیست) و در صورتی که اتصال کوتاه رخ بده، فیوز قطع میشه (فرض بر این است که استاندارد سیم کشی رعایت شده باشه). چون فیوز در برابر عبور جریان زیاد، اتصال رو قطع میکنه و در صورت استفاده از ارت به جای نول، این جریان زیاد وارد زمین میشه (با فرض استفاده از ارت مناسب).

3) معمولا در شبکه برق، نول در قسمتی از شبکه برای رعایت مسائل ایمنی به ارت متصل میشه. همین مساله باعث میشه که اختلاف پتانسیل نول شبکه و فاز، در حدود 220 ولت باشه. در نتیجه وقتی شما از ارت به جای نول استفاده می کنید، باز هم همان اختلاف پتانسیل 220 ولت وجود خواهد داشت.

4) اگر طبق مثال بیان شده شما، مشکلی در سیستم برق رسانی موتور الکتریکی متصل به پریز برق پیش بیاد (فرض میکنیم اتصال کوتاه)، اگر فیوز مدار شما درست عمل کنه باید جریان رو قطع کنه. در نتیجه اگه فیوز مدار شما پرید، دیگه معنی نداره فیوز اصلی بپره. ولی اگه فیوز مدار شما درست عمل نکنه و جریان رو قطع نکنه، نوبت به وسیله حفاظتی بعدی یعنی فیوز اصلی میرسه و اون باید جریان رو قطع کنه (اصطلاحا بپره). اصل بر این هست که به ترتیب نزدیک ترین وسیله حفاظتی نسبت به محل اتصال کوتاه باید نقش خودش رو ایفا کنه ولی اگر بنابر دلایلی این اتفاق نیفتاد، نوبت به وسیله حفاظتی بعدی است و این سلسله مراتب ادامه داره.

5) شما میتونید از تعداد فیوزهای بیشتری برای حفاظت استفاده کنید و ترتیب عمل اونها در بخش قبل بیان شده. ولی دقت کنید که هر فیوز یک افت ولتاژی رو (هر چند کوچک) ایجاد میکنه که باید در نظر گرفته بشه و اگه تعداد فیوزها از حدی بیشتر بشه ممکنه افت ولتاژ بخصوص برای مصرف کننده های حساس، اختلال ایجاد کنه. البته بسته به نوع فیوز، ممکنه حتی ضریب توان هم تغییر کنه و موارد دیگر ...

6) اگر اتصال کوتاهی در مدار به وجود بیاد، جریان زیاد هم از فاز عبور میکنه و هم از نول. بنابراین فیوز میشه در محل فاز یا نول متصل بشه. ولی توصیه بر این هست که فیوزها در مسیر فاز باشن.

7) فیوزهای تیپ B، معمولا برای روشنایی هستن که به سرعت در مقابل جریان اضافه، عمل می کنن و به فیوز های تندکار معروف هستن. فیوزهای تیپ C، معمولا برای راه اندازی موتورهایی با توان مصرفی کم که نیاز به جریان راه اندازی بالایی ندارند، استفاده میشن مثل موتور کولر های گازی یا پمپ ها آب خانگی.

8) سوال شما رو در مورد شین فاز و تقسیم فاز با پیچوندن سیم ها متوجه نشدم!

9) معمولا برای مصرف کننده هایی با توان مصرفی مشخص، نمره سیم ها (منظور از نمره سیم سطخ مقطع سیم است) باید محاسبه بشه. همونطور که خود شما بهتر میدونید، در اصل جریان عبوری (بیشینه جریان عبوری) از هر سیم است که سطح مقطع رو مشخص میکنه. اگه برای مصرف کننده مشخص، توصیه به استفاده از سیم با سطح مقطع 4 شده، میتونید از دو سیم با سطح مقطع 2.5 استفاده کنید به طوری که دو سیم با هم موازی بشن (همونطور که خودتون فرمودید). چون دو سیم موازی شده مجموعا دارای سطح مقطع 5 هستن که بیشتر از سطح مقطع 4 است. ولی از نظر برخی مسائل ایمنی و ... بهتره (توصیه میشه) از همون یک سیم با سطح مقطع 4 استفاده بشه.

cena1991 یکشنبه 8 تیر 1399 ساعت 04:40 ق.ظ

این چاه نول یعنی تو نیروگاه هست؟ اینکه نول و ارت قبل از کنتور منازل به هم وصل هستن یعنی درواقع هردو برق رو منتقل میکنن ولی نول به نیروگاه و ارت به زمین برمیگردونه درسته؟ اگر تو پریز خونه که سه تا سیم تا قوطی اومده نول پریز رو به ارت وصل کنیم و نول رو (که باید نول پریز رو بهش وصل میکردیم) خالی بذاریم چه اتّفاقی میوفته؟ یعنی درواقع از ارت (که باید بعد از کنتوری که فاز و نول بهمون داده خودمون چاه ارت بزنیم و نول خونه رو از اونجا بیاریم درسته؟) بعنوان نول که باید برق رو برگردونه استفاده میکنیم؟

سلام دوست عزیز
1) چاه ارت میتونه تو نیروگاه باشه یا در محل پست های برق، حتی شما در منزل هم میتونید چاه ارت ایجاد کنید.
2) میشه نول و ارت بهم وصل نباشن، بیشتر برای ایمنی اینکار انجام میشه. نول برای کامل کردن حلقه جریان استفاده میشه و ارت برای صفر کردن پتانسیل.
نول حلقه جریان رو کامل کرده و در انتقال برق شرکت داره ولی ارت اصلا هیچ جریانی رو عبور نمیده.
3) اگر نول قوطی منزل رو به ارت وصل کنید اثر حفاظتی ایجاد کردید. مثلا شما میتونید برای روشن کردن یک لامپ، فاز رو از برق شهر بگیرید و به جای نول برق شهر، از ارت استفاده کنید. در اینصورت لامپ روشن میشه. ولی دقت کنید در این حالت اون سیم ارت با سیم ارت حفاظتی فرق داره چون در این حالت از سیم متصل به زمین (ارت ساختگی) جریان میگذره ولی از سیم ارت حفاظتی جریانی نمیگذره.
4) بله شما میتونیداز ارت ساختگی در منزل به عنوان نول استفاده کنید ولی اینکار توصیه نمیشه چون در این حالت ارت ساختگی شما نقش نول رو بازی میکنه و ازش جریان عبور میکنه که با نقش اصلی ارت (حفاظت) در تضاد هست.

نورالدین آران یکشنبه 3 فروردین 1399 ساعت 03:47 ب.ظ

ممنون و سپاسگزارم
خیلی مفید بود

سلامت باشید

علی سه‌شنبه 21 خرداد 1398 ساعت 12:34 ق.ظ

عالی بود خیلی بهم کمک کرد خیلی مطالب جذاب و خوبی بود مرسی

سلام
خواهش میکنم
موفق باشید

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد