Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

آنتن موج نشتی مبتنی بر موجبر مجتمع‌شده در زیرلایه با شکاف طویل و کاربرد چند پرتو دو بعدی

آنتن موج نشتی مبتنی بر موجبر مجتمع‌شده در زیرلایه با شکاف طویل و کاربرد چند پرتو دو بعدی


دو نوع آنتن موج نشتی مبتنی بر موجبر مجتمع‌شده در زیرلایه با شکاف طویل و قابلیت کنترل سطح گلبرگ‌های جانبی، در این بخش معرفی می‌شود. هم‌چنین آنتن چند پرتو دو بعدی با ترکیب 14 عدد آنتن موج نشتی SIW مشابه به همراه شبکه شکل‌دهنده پرتو یا Beam forming Network (BFN) نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. این آنتن چندپرتو قابلیت اسکن در راستای عمودی با تغییر فرکانس و اسکن در صفحه عرضی با استفاده از شبکه BFN را داراست.  

در میان آنتن‌های موج نشتی، آنتن‌هایی با شکاف‌های طویل مستقیم، ساده‌ترین ساختار را هم در طراحی و هم در ساخت ارائه می‌دهند. مشکل عمده این‌گونه آنتن‌ها بالا بودن سطح گلبرگ‌های جانبی است. الگوی تشعشعی راه دور این نوع آنتن‌ها را می‌توان با انتخاب انحنای مناسب شکاف پیوسته آنتن، بهبود بخشید ولی یک روش کلاسیک برای طراحی این گونه آنتن‌ها وجود ندارد و با سعی و خطا می‌توان فرم مناسب شکاف را برای سطح گلبرگ‌های جانبی بهینه تعیین کرد. اگر انحنای شکاف آنتن متقارن باشد، سطح قطبش ناخواسته آنتن بهتر از حالتی است که شکاف به صورت مستقیم یا منحنی نامتقارن باشد. در این حالت، الگوی تشعشعی مناسب نیاز به یک Tapering نامتقارن دارد. بنابراین، می توان به جای استفاده از شکاف منحنی، از شکاف مستقیم استفاده کرد ولی در این حالت برای داشتن سطح گلبرگ‌های جانبی مناسب، دیواره‌های موجبر به صورت منحنی طراحی می شود. برای این کار دو دیواره مجاور  موجبر با یک فرک به صورت منحنی طراحی می‌شوند، در نتیجه فاصله دو دیواره موجبر همواره ثابت باقی می‌ماند. یکی دیگر از مزیت‌های این روش این است که ساخت شکاف مستقیم در مقایسه با شکاف منحنی از دقت بالاتری برخوردار است.


طراحی آنتن چندپرتو با قابلیت اسکن در دو راستا معمولا امری پیچیده است. یک بیم مدادی (Pencil Beam) با استفاده از آرایه فازی یک بعدی از آنتن‌های موج نشتی، می‌تواند در دو راستای ارتفاع و سمت عمل اسکن فضا را انجام دهد. در این حالت به چند شیفت دهنده فاز (Phase Shifter) نیاز است. در این طراحی، اسکن در راستای ارتفاع با تغییر فرکانس و در صفحه عمود بر آن توسط شبکه شکل‌دهنده بیم پسیو که در ساختار تغذیه آرایه آنتن موج نشتی یک بعدی قرار گرفته‌اند، انجام می‌شود، در نتیجه طراحی و پیاده‌سازی آنتن ساده شده و نیازی به شیفت‌دهنده‌های فاز نیست، بنابراین در هزینه نیز صرفه‌جویی می شود. برای برآورده شدن این اهداف، یک شبکه شکل دهنده پهن باند مورد نیاز است تا عمل جاروب فرکانسی را انجام دهد، به همین جهت یک SIW BFN مبتنی بر اصول بازتابنده‌های سهموی، به کار گرفته می‌شود که پهنای باند عملکرد آن وسیع خواهد بود.

همچنین مباحثی مانند روش طراحی، بررسی دامنه تغییرات مجاز، نتایج آزمایش، آنتن چند پرتو دو بعدی و ... نیز بررسی خواهد شد. برای دانلود کافی است بر روی "دانلود فایل" در زیر کلیک کنید.


دانلود فایل

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد