Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

آنتن های موج نشتی یا Leaky Wave Antenna

آنتن های موج نشتی یا Leaky Wave Antenna


آنتن‌های موج نشتی از دسته آنتن‌های موج رونده هستند که در یک پهنای باند مشخص تشعشع می‌کنند. در این گونه آنتن‌ها به علت وابستگی ثابت فاز به فرکانس، راستای پرتو اصلی تشعشع نیز با فرکانس تغییر می‌کند و در نتیجه یک آنتن موج نشتی می‌تواند جاروب فرکانسی انجام دهد. 

 

نمونه‌های اولیه این آنتن‌ها با استفاده از موجبرهای مستطیلی متداول ساخته شده‌اند. این موجبرها هزینه و حجم زیادی داشته و ترکیب آن‌ها با سایر اجزای مدارهای مسطح، مشکلاتی به همراه دارد. به همین دلیل در چند سال اخیر ساختارهای مسطحی نظیر خطوط مایکرواستریپ، موجبرهای مجتمع‌شده در زیرلایه  یا SIW و ... برای ساخت این آنتن‌ها مورد توجه قرار گرفته‌اند. ولی تمامی ساختارهای مسطح توانایی حمل توان بالا به خصوص در کاربردهای صنعتی و نظامی را نداشته و هم‌چنان برای این موارد از موجبرهای متداول استفاده می‌شود. برخی از مباحث مطرح شده در این پروژه به شرح زیر هستند.


مفاهیم اساسی آنتن موج نشتی

آنتن های موج نشتی یکنواخت

آنتن موج نشتی متناوب

آنتن موج نشتی شبه یکنواخت

مروری بر پژوهش های انجام شده

آنتن های موج نشتی شبه یکنواخت مبتنی بر موجبرهای SIW

آنتن موج نشتی یکنواخت مبتنی بر موجبرهای SIW

آنتن های مرکب راست گرد-چپ گرد مبتنی بر SIW

آنتن موج نشتی مبتنی بر موجبر مجتمع شده در زیرلایه نیم مد

آنتن موج نشتی مبتنی بر موجبر مجتمع شده در زیرلایه اصلاح شده

شاید به جرات می توان گفت که این مجموعه کاملترین مباحث مربوط به آنتن های موج نشتی یا Leaky Wave Antenna را به زبان فارسی شامل می شود. کدهای MATLAB به همراه فایل شبیه سازی HFSS نیز به همراه گزارش کامل پیوست شده است. برای دانلود کافی است بر روی "دانلود فایل" در زیر کلیک کنید.


دانلود فایل

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد