Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

آشنایی با مراکز سوئیچینگ تلفن ثابت در مخابرات

آشنایی با مراکز سوئیچینگ تلفن ثابت در مخابرات


از زمان اختراع تلفن در سال ۱۸۷۶، برای بیش ازیک قرن، این وسیله نقش منحصر به فردی را در دنیای ارتباطات ایفا کرده است. امروزه هر چند شیوه های جدید ارتباط (همچون تلفن همراه) ظهور کرده اند، ولی نیاز به استفاده از تلفن ثابت، به دلیل داشتن مزایای خاص همچنان از جایگاه ویژه ای در ارتباطات هزارة سوم برخوردار است. شبکه های تلفن ثابت در این فاصله دچار تغییرات گسترده ای شده و سرویس های جدیدی بر روی آنها تعریف شده است. 

 

گوشی تلفن مشترک به وسیله زوج سیم که یکی طبق استاندارد ITU سفید رنگ a یا سیم DATA نام دارد و دیگری سیم سیاه رنگ b یا سیم PULSE COUNTER نام دارند به ترمینالی به نام POST متصل میشود (ترمینال پست را عموما میتوان سر کوچه ها یا خیابان اصلی دید که یک جعبه آلومینیومی برای کاهش نویز میباشد). این ترمینال شامل ده زوج سیم است. در مکانهایی با تعداد مشترکان زیاد و برای کاهش هزینه و صرفه جویی در مکان، کنار پست جعبه دیگری به نام PCM یا PULSE CODE MODULATION قرار میگیرد که وظیفه ارائه یک زوج سیم به تعداد بیشتری مشترک را بر عهده دارد که البته در این صورت کیفیت آن خطوط هم کاهش مییابد.


شبکة تلفن ثابت، در ساده ترین بیان، از سوئیچ های تلفنی، زوج سیم های مسی و دستگاه های تلفن مشترکین تشکیل شده است. ازیک دیدگاه، می توان شبکة تلفن ثابت را به سه شبکة شهری، بین شهری و بین الملل تقسیم کرد. در واقع آنچه که معیار این تقسیم بندی قرار می گیرد، سطح و عملکرد سوئیچ های تلفنی است.


اصول سوئیچینگ و مراکز سوئیچینگ بر مبنای موضوعاتی مانند تقسیم بندی سوئیچ، روش های سوئیچ، روش های سوئیچینگ، پارامترهای مطرح در سوئیچینگ، زبان های مورد استفاده در سوئیچ، تحولات سوئیچ، مراکز تلفن (سوئیچ) و روتینگ، تهیهplan layout  برای مراکز، نحوه عملکرد کامپیوترهای موجود در سالن سوئیچ، برخی از دستورات سرویس های مشترکین بنا نهاده شده است.


طی سه برنامة توسعه، تحول های چشمگیری در حوزة تلفن ثابت در کشور رخ داده است. بر اساس آمار، کشور ما در بین کشورهای حوزة خاورمیانه از نظر ضریب نفوذ، دارای جایگاه منحصر به فردی است. با تبدیل سیستم سیگنالینگ کشور به سیستم سیگنالینگ شمارة هفت، امکان تطبیق سریع با شرایط جدیدی که در این عرصه در حال شکل گیری است فراهم شده است. سیستم نامبرینگ کشور نیز به حالت بهینة خود رسیده است. در زمینة شارژینگ، هنوز به دلیل عدم تنوع کاربران، نیاز جدی برای تدوین سیستم تطبیقی احساس نشده است. ولی با روندی که در زمینة شکل گیری شبکه های نسل جدید در کشور دنبال می شود، طراحی سیستم شارژینگ هوشمند باید در اولویت قرار گیرد. برای افزایش کارایی شبکه، ارائة سرویس های هوشمند و سرویس DSL نیز به تدریج در اولویت قرار می گیرد.


در این جا، کلیه مباحث مربوط به مراکز سوئیچینگ تلفن ثابت مخابرات به همراه کلیه تجهیزات به صورت تصویری و به طور کامل مورد بررسی قرار می گیرد. برای دانلود کافی است بر روی "دانلود فایل" در زیر کلیک کنید.


دانلود فایل

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد