Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

باتری های خورشیدی یا سلولهای فتوولتاییک Solar Cell

باتری های خورشیدی یا سلولهای فتوولتاییک Solar Cell


سامانه‌های فتوولتائیک از کاربردهای رایج و اساسی انرژی خورشیدی هستند که به دلیل امکان تبدیل مستقیم انرژی خورشیدی به انرژی الکتریکی و نیز مزایایی از قبیل قابلیت اطمینان بالا، عدم ایجاد آلودگی، عمر طولانی و امکان به‌کارگیری در قدرت‌های کوچک موردتوجه قرار دارند. اگرچه استفاده از فتوولتائیک ها به‌صورت چشمگیری در حال افزایش است، اما سامانه‌های فتوولتائیکی تنها کمتر از  ده درصد از انرژی تولیدشده را تأمین می‌کنند. 

 

تقاضای انرژی در قرن بیست و یکم به‌صورت چشمگیری رشد کرده و با پیشرفت زندگی بشری درحال‌توسعه است. تقاضای زیاد انرژی، میزان منابع انرژی مورداستفاده و تقلیل منابع طبیعی را مورد سؤال قرار می‌دهد.


بیشتر فناوری‌های فتوولتائیک رایج از نوع سیلیکونی و ده درصد و عمر مفیدی در فیلم‌های نازکی هستند که بازدهی تبدیل انرژی نسبتاً خوبی در محدوده 20 حدود 25 سال را نشان می‌دهند؛ اما مسئله مهم هزینه بالای تحمیلی در این فناوری‌ها است که عامل محدودیت استفاده از آن‌ها شده است. قابل‌توجه است که لازمه هر سامانه فتوولتائیک سه معیار پایداری بالا، بازدهی خوب و هزینه مناسب هستند.


در یک کریستال، پیوندها (بین اتم‌های سیلیکون) از الکترون تشکیل‌شده‌اند که بین تمام اتم‌های کریستال تقسیم شدند. وقتی نور به سطح کریستال می‌تابد جذب می‌شود. این نور باعث تحریک یکی از الکترون‌ها دریکی از اتم‌ها می‌شود و آن را به سطوح بالاتر انرژی هدایت می‌کند. این الکترون با این انرژی و با استفاده از میدان الکتریکی موجود، در یک مسیر مشخص و با آزادی بیشتر نسبت به حالت قبلی که دربند بود حرکت می‌کند و حرکت آزادانه الکترون به معنی ایجاد جریان است.  با وصل کردن سیم مسی به بالا و پایین این سلول خورشیدی می‌توان جریان تولیدشده را به تسخیر درآورد. این جریان به همراه ولتاژ حاصل از میدان الکتریکی، توان الکتریکی را تشکیل می‌دهند. این همان توانی است که مشخصه یک سلول خورشیدی است. در منابع مختلف انواع گوناگونی از تقسیم‌بندی‌ها درزمینه سلول‌های خورشیدی انجام می‌شود. در اینجا نوعی از این تقسیم‌بندی را که تا حدی بر اساس ترتیب زمانی پیدایش آن‌ها نیز است ارائه‌شده است.

در اینجا سعی بر آن شده است تا تقریبا کامل ترین اطلاعات مربوط به سلولهای خورشیدی یا سلولهای فتو ولتاییک گرد آوری شود. برای دانلود کافی است بر روی "دانلود فایل" در زیر کلیک کنید.


دانلود فایل

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد