Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

زندگی خود و فرزندتان را دگرگون کنید

زندگی خود و فرزندتان را دگرگون کنید


ده تکامل تکنیک های بودایی هستند که شاخصه های وجودی موجودات زنده را مشخص می کنند. گفته می شود به منظور داشتن یک زندگی شاد و پرمهر توجه به آنها ضروری است؛ هرچند این فلسفه از مذهب بودایی منشأ گرفته، بهتر است هر انسانی از آنها بهره بگیرد و تلاش کند در راستای تکامل هر یک از خصیصه های زیر، تبدیل به فرد بهتری شود. سخاوت، اخلاق، دست کشی و قناعت، خرد ورزی، پر انرژی بودن، صبر، حق گویی، ثبات قدم و عزم و اراده، مهربانی و متانت.  

هر پدر و مادری تمایل دارد که فرزندش از این خصیصه ها برخوردار باشد. به منظور تثبیت این خصیصه ها چه راهی بهتر است از یاد دادن آن ها به فرزندانمان در بخش های مختلف زندگی؟ هم اکنون شما را به خواندن درس هایی که هر فرزند باید پیش از ورود به دنیای بیرون از خانه یاد بگیرد، دعوت می کنیم.


سخاوت

وقتتان بهترین هدیه ای است که می توانید به کسی بدهید. معنای راستین سخاوت، دادن وقت است. وقت، هدیه ی عاری از نفس پرستی است، زیرا وقت شما بخشی از زندگی شماست که دیگر آن را پس نمی گیرید. به جای دادن دادن پول به خیریه، به منظور انجام یک کار داوطلبانه وقت بگذارید. به جای یک تماس، تبریک کوتاه و سرسری با مادربزرگتان به منظور تولدش، وقت بگذارید و یک کیک درست کنید و به خانه اش ببرید. به جای بردن بچه هایتان به خانه ی دوستانشان، آنها را به شهربازی ببرید و با آنها بازی کنید.


اخلاق: بیشتر به شخصیت خود توجه کنید تا به محبوبیت و شهرت

محبوبیت و اعتبار شما صرفا چیزی است که مردم درباره ی شما فکر می کنند، ولی شخصیت شما چیزی است که واقعا هستید. محبوب نبودن و اعتبار نداشتن تا زمانی که شخصیت شما حقیقتا خوب باشد، هیچ اهمیتی ندارد زیرا این شخصیت شماست که به شما معنا و اعتبار می بخشد. این مسأله برعکس هم درست است؛ درصورتیکه شما بسیار محبوب باشید ولی شخصیت بد شما پشت چهره ی محبوبتان پنهان شده باشید، به واقع، شما اصلا آدم خوبی نیستید. قضاوت دیگری حقیقت آن شخص را نشان نمی دهد، بلکه حقیقت شما را نشان می دهد. همگی از اشتباه بودن قضاوت کردن در مورد دیگران آگاهیم؛ ولی تعداد بسیار کمی از ما از تأثیر قضاوت در مورد دیگران بر شخصیت خودمان آگاهند. همیشه وقتی خیال قضاوت به سرتان زد این مسأله را به یاد داشته باشید.


دست کشی و قناعت

کلید راستین دستیابی به خوشحالی، شکرگزار بودن چیز هایی است که تا به حال داشته اید. درصورتیکه به جای کمبودها و حسرت ها تعداد نعمت هایی که دارید را بشمارید، سرشار از حس رضایت می شوید. آنهایی حقیقتا در زندگی خود شاد هستند که از چیز هایی که دارند نهایت استفاده را می برند.


خردورزی: آیا این مشکل، یک سال بعد هم به منظور من مهم خواهد بود؟

هروقت به مشکلی برمی خورید از خودتان بپرسید آیا این مشکلی که الان برایم پیش آمده، فردا، هفته ی بعد یا سال بعد هم مهم خواهد بود؟ این راهی است به منظور یادآوری اینکه آن مشکل درحقیقت چقدر ناچیز و جزئی است. همچنین این کار به شما نشان می دهد که همیشه مسائل و معضلات بهتر خواهند شد. این یک درس خوب به منظور بچه هایی است که به هر دلیل صدمه دیده اند یا زخمی شده اند یا مشکل دارند، زیرا هرچقدر هم که احساس درد و رنج زیادی داشته باشند، هنوز آینده روشنی در پیش دارند که پر است از اتفاقات زیبا و شگفت انگیز. معضلات رفع خواهند شد.


انرژی: هرگز تسلیم نشوید

احتمالا این جمله ی معروف را در اطرافتان زیاد می شنوید، ولی این پند مفید و مهمی است که همه باید آویزه ی گوش خود کنند. فقط زیرا که چیزی آن طور که شما انتظار داشتید نشده است، به معنای آن نیست که فورا تسلیم آن شوید و رها کنید. مصر و مقاوم باشید، سرانجام مزد زحماتتان را می گیرید.


صبر: تمام موفقیت های بزرگ به زمان احتیاج دارند.

آنهایی که می گویند صبر و بردباری یک حسن و مزیت است، حرف درستی می زنند. کسی ره صد ساله را یک شبه نمی رود. درصورتیکه به سختی تلاش کنید و بر هدفتان تمرکز کنید، بعد از مدتی ثمرات آن را مشاهده می کنید.


صداقت: در این جا دو چیز اهمیت دارند؛ صداقت و احترام.

پایه و اساس هر رابطه ای بر  صداقت و احترام استوار است. همیشه صادق باشید، همیشه با همکارانتان، افراد خانوادتان، افراد خاص دیگر، دوستانتان و حتی غریبه ها با احترام برخورد کنید. درصورتیکه در این مورد اهمال کاری کردید، این خودتان هستید که ضربه خواهید خورد و شما خواهید ماند با داشته های ناچیز و دوستان اندک تا به آنها تکیه کنید.


ثبات قدم و عزم و اراده: درصورتیکه قدم جلو نگذارید، همیشه در جای خود می مانید

اگر می خواهید به هدفی دست پیدا کنید، فعال و پیشرو باشید. نشستن و رویای چیزی را در سر پروراندن فایده ای ندارد. درصورتیکه از شغلتان ناراضی هستید، یا از وضعیت زندگی تان یا از روابطتان، به منظور بهبود شرایط اقدامی بکنید. بلند شوید و قدم جلو بگذارید. اشتباه کردن مسأله خاصی نیست. هیچ کس بی اشکال و کامل نیست. مسئله ای که اهمیت دارد این است که شما چگونه به آنها واکنش نشان می دهید. اشتباهات خود را قبول کنید، آنها را تصحیح کنید و از آنها درس بگیرید.


مهربانی: با دیگران مهربان باشید، ممکن است درگیر معضلات سخت زندگی باشند.

ما فقط انسان هستیم و معضلات  و مسائل خاص خود را داریم. سعی کنید این مسأله را قبل از آنکه سر دعوا و بداخلاقی را باز می کنید. قبل از حرف زدن فکر کنید. همه ی ما در گذشته افسوس بعضی از حرف های زده شده ی خود را می خوریم. بر خلاف عقید ه ی فراگیر اینکه به قول معروف حرف باد هواست، در حقیقت کلمات می توانند صدمه و آسیب برسانند. خیلی هم اسیب برسانند. کلمات از آن چیزی که شما فکر می کنید قدرتمندتر هستند. از آنها درست استفاده کنید.


متانت: همیشه از فرصت به منظور مسافرت و گردش رفتن استفاده کنید.

«برای زندگی کردن صبر نکنید. حالا لذت آن را ببرید. درصورتیکه در مورد نگرش و حرف های مردم نگران هستید، پس همیشه مثل زندانی آنها باقی خواهید ماند». وقتی لائو تزو این جملات مشهور خود را به زبان می آورد، کاملا درست می گفت. زندگی خود را در نگرانی اینکه مردم چه فکر می کنند هدر ندهید. هر کاری که از آن لذت می برید بکنید و در نتیجه مانند یک پرنده رها خواهید شد.


شادی از وجود شما سرچشمه می گیرد

هرگز شادی خود را در بند وابستگی عوامل خارجی نکنید. این وابستگی ها ممکن است به داشته های مالی تان، وضع مالی تان، شغلتان یا بقیه افراد باشند، پس در این صورت هرگز واقعا شاد نخواهید بود. هنگامی که دریافتید شادی واقعی از درون می آید، به تفکر روشن و نشاط واقعی دست یافته اید.


منبع: oomphify


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد