Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

درایور موتور DC

درایور موتور DC


همان طور که می دانیم موتور های جریان مستقیم یا موتورهای DC برای کار کردن نیاز به تغذیه (بایاس Bias) دارند. معمولا موتورهایی که برای ساختن ربات های معمولی استفاده می شوند با ولتاژ های 5، 6، 9، و یا 12 ولت تغذیه می شوند و بسته به مدل موتور DC، روش ساخت، قیمت و یا عوامل دیگر، به جریانی بین محدوده صد میلی آمپر تا  پنج آمپر نیاز دارند. 

 

ساده ترین روش تغذیه موتورهای DC اتصال مستقیم موتور DC به منبع تغذیه است. در این صورت با سرعت نهایی و در یک جهت خاص می چرخند. البته می توان برای کنترل سرعت موتور DC از ماژول Boost Convertor یا DC افزاینده مانند CN6009 هم استفاده کرد. با تنظیم ولوم می توان ولتاژ تغذیه را کم و یا زیاد کرد و با این کار به راحتی می توان بر روی سرعت موتور DC کنترل داشت. در کاربردهایی نظیر صنایع رباتیک نیاز به کنترل موتور DC (روشن و خاموش کردن، کنترل سرعت، کنترل جهت چرخش و کنترل موقعیت) است. در نتیجه باید موتور را با استفاده از کنترلرها که از مدارهای منطقی، میکروکنترلرها، PLC یا رایانه تشکیل شده اند، کنترل کرد. معمولا خروجی میکروکنترلرها در حدود پنج ولت و دو میلی آمپر است که نمی تواند موتور DC را فعال کند. بنابراین نیاز به مدارهای واسط برای اتصال کنترلرها به موتور DC احساس می شود.


به این مدارها درایور یا راه انداز (Driver) گفته می شود. این درایورها می توانند ترکیب رله (Relay) و ترانزیستور یا آی سی (IC) یا مدارهای ترکیبی باشند. معمولا برای موتور هایی با ولتاژ 5 تا 46 ولت و جریان حداکثر 2 آمپر از آی سی L298N استفاده می شود. قابل ذکر است با این آی سی می توان دو موتور DC را همزمان کنترل نمود. راه اندازی دو موتور جریات مستقیم به صورت هم زمان با قابلیت گردش در دو جهت متفاوت، نیاز به استفاده از دو باطری است، یکی برای تغذیه آی سی و دیگری برای تغذیه موتورها. نحوه اتصال به این گونه است که قطب منفی دو باطری را با یک سیم به هم متصل کرده که آن را زمین می نامیم و مقدار آن صفر ولت، در نظر گرفته می شود. دقت شود که منبع تغذیه موتور، باید دارای ولتاژی برابر با ولتاژ راه اندازی موتور DC و دارای قابلیت جریان دهی بیشتر یا مساوی با جریان مورد نیاز دو موتور DC باشد.


ولتاژ تغذیه آی سی باید بین 4/5 تا 7 ولت باشد. برای جلوگیری از آسیب به آی سی باید پایه های 2 و 3 و 14 و 15 با استفاده از دیود محافظت (Protect) شود یعنی به هر یک از پایه های آی سی دو دیود وصل شود. کاتد دیود اول (قسمتی از دیود که با خط مشخص شده است) به سر مثبت منبع تغذیه موتور و آند دیود اول را به پایه آی سی وصل می شود. کاتد دیود دوم به پایه آی سی و آند دیود دوم به زمین متصل می گردد. بهتر است دو سر پایه ورودی موتور با یک خازن بدون قطب پلاستیکی ولتاژ بالا، به هم وصل شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد