Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

راه های مقابله با بی خوابی

راه های مقابله با بی خوابی


بدن انسان برای آن که بتواند عملکرد بهتر و سازنده تری داشته باشد به استراحت نیاز دارد تا بتواند با استراحت قسمتهای مختلف بدن انرژی از دست رفته را بز یابد. فرایندی است که در آن بدن فرست می‌یابد تا استراحت کند. اما عده ای هستند که نمی‌توانند به راحتی به خواب بروند و در اصطلاح دچار بی خوابی هستند.  

تا قبل از آنکه خوابتان نگرفته به رختخواب نروید.

هرگاه به رختخواب می‌روید و تا 20 دقیقه بعد از خواب نرفتید از رختخواب برخیزید و سعی کنید کاری انجام دهید تا خوابتان بگیرد و سپس بار دیگر به رختخواب بروید.


محیط اتاق خواب ساکت و تاریک باشد.

استفاده از چشم بند و گوشی به شما کمک میکند که از نور و صدای محیط اطراف در امان باشید زیرا وجود نود و صدای یکی از عوامل محرک برای بی خوابی است.


در هنگام شب غذای سبک بخورید.

خوردن غذا سبک به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر به خواب بروید زیرا زمانی که شما با شکمی پر از مواد غذایی به رختخواب می‌روید احتمال به خواب رفتن شما به شدت پایین می‌آید. پس سبک غذا بخورید.


تختخواب تنها محل استراحت می‌باشد.

بعضی‌ها عادت دارند که روی تخت خود مطالعه کنند و یا این که به تماشای تلوزیون بنشینند و یا حتی در روی تخت غذا بخورند اما انجام این امور کاری است که به خواب شما لطمه می‌زند زیرا زمانی که تصمیم دارید شب هنگام در رختخواب خود استراحت کنید در ذهن شما تختخواب به عنوان یک محل برای خواب و استراحت است تداعی نمی‌کند و این باعث بی خوابی می‌شود زیرا مغز هیچ تفاوتی میان تختخواب و میز تحریر شما قائل نمی‌شود.


انجام حرکات ورزشی

سعی کنید در اواخر بعد از ظهر و یا عصر به طور مرتب حرکات ورزشی و نرمشی انجام دهید تا انرژی بدن تخلیه شود و این عمل به شما در داشتن یک خواب راحت کمک می‌کند.


استفاده از ملحفه و لباس خواب نخی

سایش پارچه های مصنوعی بر روی یکدیگر ایجاد میدان الکترو مغناطیسی می‌کند و این باعث اختلال در الگوی خواب شما می‌شود.

همچنین همیشه سعی کنید رختخواب شما از وسایل برقی 3 متر فاصله داشته باشد.


حمام کردن قبل از خوابیدن.

قرار گرفتن در وان آب بیشتر از دوش گرفتن آرام بخش است. پس قبل از خواب به مدت 15 دقیقه در وان آبی که درجه حرارت آن اندکی از درجه حرارت بدنتان داغتر است قرار بگیرید. این عمل باعث تعریق و سست شدن بدن شما می‌شود.


از تماشا و مطالعه هیجان آور خودداری کنید.

تماشای فیلمهای هیجان آور و خواندن کتابهای پلیسی و جنایی می‌تواند شما را دچار بی خوابی کند. پس چند

ساعت قبل از خواب از انجام این کارها خودداری کنید.


عدم مصرف کافئین

قهوه سرشار از کافئین است. پس به یاد داشته باشید از موادی نظیر قهوه و شکلات قبل از خواب جلوگیری کنید.


به اتفاقات خوب فکر کنید.

سعی کنید در هنگام خواب به رویدادها و اتفاق های خوشایندی که روز برای شما اتفاق افتاده است فکر کنید و ذهن خود را از وقایع تلخ و اضطراب آور دور نمایید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد