Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

ده دلیل بروز تب

ده دلیل بروز تب


معمولا دمای بدن صبح ها کمتر و عصرها بیشتر می شود و بین سی وشش تا سی هشت درجه در طول شبانه روز تغییر می کند. مهم ترین علل تب را می توان به صورت زیر بیان کرد:  

اول بیماری های ویروسی: این عامل بیشترین علت تب در بزرگسالان است که بیماری آنفلوآنزا از آن جمله است.


دوم بیماری های باکتریایی: این عفونت های باکتریایی به وجود آورنده تب روی هر کدام از اندام های بدن می توانند تأثیرگذار باشند. به عنوان نمونه عفونت مغز و نخاع تب را در بدن افراد ایجاد می کند که می تواند باعث مننژیت یا عفونت پرده مغزی شود.


سوم عفونت قارچی: عفونت قارچی در هر عضوی از بدن فرد مبتلا به آن می تواند مشاهده شود.


چهارم تماس با حیوانات: افرادی که در تماس با حیوانات هستند، در معرض آلودگی های باکتریایی های نادر هستند که عامل به وجود آورنده تب است. این باکتری ها در حیوانات اهلی، شیر و لبنیات غیرپاستوریزه و در فضولات حیوانات بیمار نیز وجود دارند.


پنجم مسافرت: در طی مسافر به مناطق دیگر و در اثر خوردن غذاهای جدید، مسمومیت ها، حشرات و بیماری های قابل پیشگیری با واکسن، فرد ممکن است دچار تب شود.


ششم داروها: بعضی داروها مانند آنتی بیوتیک ها، داروهای فشار خون بالا و ضدتشنج می توانند باعث افزایش دمای بدن شوند. هم چنین واکسن هایی نظیر واکسن سه‌گانه یا دیفتری، کزاز، سیاه سرفه و واکسن پنوموکوک یا ذات الریه نیز باعث ظهور تب می شوند. علاوه بر این داروهایی که برای بیماران سرطانی تجویز می شود نیز ممکن است باعث تب شود.


هفتم لخته خون: التهاب رگ های خونی ممکن است فرد را به تب دچار کند.


هشتم تومورهای بدخیم: بیماری سرطان نیز ممکن است در بروز تب نقش داشته باشد. مثلا زمان هایی که تومور موادشیمیایی خاصی را تولید کند، باعث بروز تب در خودشان می شوند و گاهی وقت ها تومور، عفونت می کند. تومورهای مغز می توانند از تنظیم دمای بدن توسط هیپوتالاموس که به ترموستات بدن معروف است، جلوگیری کنند و تب را ایجاد کنند.


نهم عوامل محیطی: بودن در شرایط ورزش باد شدید، بودن در آب‌وهوای گرم و مرطوب و گرمازدگی و آفتاب سوختگی شدید نیز از عوامل محیطی دیگر در بروز تب می باشند.


دهم بیماری های التهابی: بیماری های التهابی نظیر آرتریت روماتوئید یا التهاب مفاصل هم از عوامل بروز تب می باشند.


منبع: نیره ولدخانی

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد