Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

درمان نفخ

درمان نفخ


معمولا با خوردن تربچه یا حتی تره و شاهی دچار نفخ و گاهی دلپیچه میشوید. نفخ کردن یکی از شایعترین مشکلات گوارشی است که  بعد از خوردن غذاهای مختلف ایجاد میشود. رعایت اصول زیر، احتمال بروز این مشکل را به حداقل می رساند.  

مصرف عرق نعناع و عرق بادرنجبویه هم برای درمان نفخ بسیار مفید و موثر است.

سبزیهای بادشکن و ضدنفخ مانند ریحان یا نعناع را در سبزی خوردن خود جای دهید.

مقداری پودر آویشن را برای از بین بردن نفخ سبزیهایی مانند نخودفرنگی یا کاهو به سس سالادتان اضافه کنید.


زردچوبه هم باعث سم زدایی از کبد شده و هم نفخ غذاها را تا حد زیادی کاهش میدهد. بهتر است این ادویه را حدود 15 دقیقه مانده به پایان زمان پخت به غذا اضافه کنید.


حبوبات بسیار نفخ آور هستند. پس آنها را حدود 24 تا 48 ساعت قبل از مصرف با آب ولرم خیس کنید. حتی بهتر است هر 12 ساعت یکبار، آب ظرف حاوی حبوبات را دور بریزید. حتی می توانید  پیش از پختن، آنها را در دستمالی نخی و نازک به آرامی ماساژ دهید تا پوستشان جدا شود.


خیلی ها پس از خوردن ماست احساس نفخ و دلپیچه می کنند. اگر یک کدو سبز متوسط رنده شده را با چند برگ نعناع تازه و خردشده به ماست اضافه کنید، این مشکل تا حد زیادی حل خواهد شد. به جای نعناع میتوان از پونه هم استفاده کرد.


برخی به عنوان دسر میوه میخورند که می تواند باعث نفخ شود. پس به شما خوردن میوه هایی با قند کم تر مانند سیب، هلو، لیموشیرین و کیوی را توصیه می کنیم.


با اضافه کردن توت فرنگی به ماست یا سالاد و آب گریپفروت به غذاهای گوشتی، کمی نفخ موجود در مواد اولیه سالاد یا گوشتها را بگیرید.


به افرادی که زیاد نفخ می کنند، توصیه می شود گوشت گوساله بدون چربی، سینه مرغ، ماهی، تخم مرغ، کره بادام زمینی، گوشت بوقلمون و پنیر کم چرب را به جای گوشت گوسفندی یا سایر منابع پروتئینی پرچرب مصرف کنند.


اگر زیاد نفخ میکنید، یک تکه زنجبیل، کمی نمک و مقداری آب لیموترش را با هم مخلوط کنید. این معجون را داخل یخچال بگذارید و پس از هر وعده غذایی حدود 1 تا 2 قاشق غذاخوری از آن را میل کنید. معجون زنجبیل طعم خوبی ندارد اما در درمان نفخ موثر است.


منبع: عصر ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد