Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

آموزش Word بخش هشتم

آموزش Word بخش هشتم


در این پست با بخش هشتم آموزش نرم افزار مایکروسافت ورد همراه خواهیم بود.  

مرتب سازی (Sort)

توسط این زیر منو که در منوی جدول قرار دارد میتوان ستونها را مرتب کرده و حتی میتوان از نوار ابزار Table & Border نیز از دو گزینه Sort Ascending (مرتب سازی صعودی) و گزینه Sort Descending (مرتب سازی نزولی) استفاده نمود. در کادر محاوره ای Sort میتوان به ترتیب سه ستون را مرتب نمود. در گزینه Sort by باید نام ستونی را که قصد مرتب سازی آن را دارید وارد کنید. در گزینه Type مشخص کنید در خانه ها چه تایپ شده که برای آن سه انتخاب وجود دارد: متن، شماره، تاریخ


اگر گزینه Ascending را انتخاب نمائید مرتب سازی صعودی انجام میشود و اگر گزینه Descending را انتخاب نمائید مرتب سازی نزولی انجام می پذیرد. توسط گزینه های Then by میتوان ستونهای دیگر را نیز مرتب کرد. (البته به شرطی که موجب برهم زدن ستون اولی که برای مرتب سازی تعیین شده نگردند). توسط گزینه My list has باید مشخص کنید که آیا سرتیتر دارید یا خیر؟ اگر دارید باید بر روی Header row کلیک کنید تا آن را هنگام مرتب سازی جابجا ننماید.


مفهوم ماکرو مفهوم ماکرو (Macro)

ماکرو ها برنامه های کوچکی هستند که برای خودکار کردن وظایف تکراری بکار میروند.


ضبط و اجرای ماکروها: ضبط ماکروها شبیه به ضبط یک نوار از تمام مراحلی است که برای انجام یک وظیفه اجرا میکنید با این وجود، ضبط کننده ماکرو دارای بعضی از محدودیت هاست برای جابجایی نقطه درج، نمی توان از ماوس استفاده کرد، زیرا ضبط کننده ماکرو، جابجایی های ماوس را ضبط نمی کند. به جای استفاده از ماوس برای انتخاب، کپی یا جابجایی عناصر توسط کلیک یا درگ کردن، بایستی از صفحه کلید استفاده کنید. با این وجود، هر جابجایی ماوس که منوها، دکمه ها و فرمانها را فعال میکند، ضبط میشود. برای ضبط یک ماکرو مراحل زیر را انجام دهید:


از منوی Tools زیر منوی Macro و سپس گزینه Record Macro را انتخاب کرده یا روی REC در نوار وضعیت دابل کلیک کنید. کادر محاوره ای Record Macro ظاهر میشود. در کادر Macro Name نامی را برای ماکرویی که میخواهید ضبط کنید تایپ نمائید بخاطر داشته باشید بین کاراکترهای تایپ شده نباید فضای خالی وجود داشته باشد یا از نمادها استفاده کنید. بـرای تعیین ماکرو به یک نوار ابزار یا منـو روی Toolbars کلیک کنید هنگامی که کادر محاوره ای Customize ظاهر میشود از بـرگ نشان Command گزینـه Marcs را انتخاب کنید از کادر روبرویی Command گزینه Anomal. New Marcs. Macro 1 را درگ کرده و بر روی یکی از نوار ابـزارها جای دهید. در صـورتی که بخواهید از کلید میانبر استفاده کنید در Press New Shortcut Key کلید میانبر خود را تعریف نموده که معمولاً از کلید ترکیبی Alt استفاده کنید بهتـر است سپس روی دکمه Assign کلیک کنید.

مراحل را انجـام داده، فرمانها را انتخاب کرده و دستوراتی را برای اجرای وظیفه ای که ماکرو را ایجـاد می کنند، وارد کنید. ضبط کننـده ماکرو آنها را همانطور که شما انجام میدهید ضبط می کند. نوار ابزار Stop Recording روی صفحه ظاهر می شود و اشاره گر ماوس دارای یک نـوار کاست کوچک است که به آن ضمیمه شده است. ماننـد یک ضبط نوار، میتوان ضبط ماکرو را بطور موقتی متوقف کرده و سپس از محـل قطع، ادامه داد. برای قطع موقتی ضبط، روی دکمـه Pause Recording از نوار ابـزار Stop Recording کلیک کنید. برای ادامه ضبط، روی همان دکمه کلیک کنید. قطع موقت سبب عدم ضبط بخشی از ماکرو نخواهد شد.


هنگامـی که کار تمام شد و میخواهید ضبط را قطع کنید روی دکمـه Stop Recording در نوار ابزار Stop Recording کلیک کنید برای اجـرای ماکـرویی که ایجـاد کرده اید یکـی از کارهـای زیر را انجام دهید: روی دکمه ای که به نوار ابزار اضافه کرده اید کلیک کنید. کلید های ترکیبی که بصورت کلید میانبر ایجاد کرده اید را فشار دهید. کلید های ALT+F8 را فشار دهید تا کادر محاوره ای Marcs ظاهر شود نام ماکرو مورد نظر را انتخاب کرده و سپس روی Run کلیک کنید. از منوی Tools زیر منوی Macro و سپس گزینه Macros را انتخاب کنید تا کادر محاوره ای Macros ظاهر شود نام ماکرویی که میخواهید بکار ببرید را انتخاب کردو و سپس روی Run کلیک کنید. برای حذف ماکرو میتوانید کلید های ALT+F8 را فشار دهید تا کادر محاوره ای Macros ظاهر شود نام ماکرو مورد نظر را انتخاب کرده و سپس روی Delete کلیک کنید.


کار با شیوه ها (Style)

شیوه های Word امکان داشتن قدرت و قابلیت انعطاف در هنگام قالب بندی مدرک را ارائه میدهند.


تعیین شیوه برای متن

برای تعیین یک شیوه پاراگرافی برای چندین پاراگراف، پاراگرافها را انتخاب کنید. برای تعیین یک شیوه پاراگرافی برای یک پاراگراف، مکان نما را در محلی از پاراگراف قرار دهید برای تعیین یک شیوه کاراکتری، متن مورد نظر را انتخاب کرده و سپس اعمال زیر را انجام دهید: در نـوار ابزار Formatting روی فلش رو به پائین Style کلیک کنید تا لیستی از شیوه های قابل دسترس با نام هر شیوه که در قلم شیوه نمایش داده شده است را مشاهده کنید. نمادهای موجود در لیست نیز نشان میدهند که شیوه یک شیوه پاراگرافی یا کاراکتری است و ضمناً اندازه قلم و ترازبندی آن را نمایش میدهند. شیوه مورد نظر را با کلیک کردن روی نام آن، انتخاب کنید.

شیوه به متن مشخص شده اعمال میشود. البته شما میتوانید از کلید های ترکیبی Ctrl+Shift+S و استفاده از کلید های Arrow Key و زدن Enter شیوه مورد نظر خود را انتخاب و اعمال نمائید.


ایجاد و اعمال یک شیوه جدید

شما محدود به استفاده از شیوه های تعریف شده Word نیستید. برای تعریف یک شیوه مراحل زیر را انجام دهید: از منوی Format روی زیر منوی Style کلیک کنید. روی دکمه New کلیک کنید. کادر محاوره ای New Style ظاهر میشود. گزینه های شیوه را بصورت زیر تنظیم کنید: در کادر متن Name نام شیوه جدید را وارد کنید. از لیست بازشو Style Type، انتخاب Paragraph را برگزینید.


اگر میخواهید شیوه جدید بر اساس یک شیوه موجود باشد، روی فلش بازشو Based n کلیک کرده و شیوه پایه مورد نظر را از لیست انتخاب کنید. اگر میخواهید شیوه جدید، بخشی از الگویی باشد که مدرک جاری بر اساس آن است، گزینه Add Template را انتخاب کنید. اگر این گزینه را انتخاب نکنید، شیوه جدید فقط در مدرک جاری قابل دسترس خواهد بود. اگر میخواهید تغییرات قالب بندی بطور مستقیم به پاراگراف های قالب بندی شده با این شیوه ارائه شوند، گزینه Automatically Update را انتخاب کنید(فقط برای شیوه های پاراگرافی قابل دسترس است) تا بطور خودکار به تعریف شیوه اضافه شوند. روی دکمه Format کلیک کرده و قالب بندی و تغییرات را از گزینه ها انتخاب کنید. برای بازگشت به کادر محاوره ای Style روی ok کلیک کنید. برای تعیین شیوه جدید برای متن یا پاراگراف جاری، روی Apply کلیک کرده و یا برای ذخیره تعریف شیوه جدید بدون اعمال آن به متنی، روی Close کلیک کنید.


علامت گذاری Book Mark چیست

یک بخش از محلی در سند است که ما برای مراجعه بعدی آن را نامگذاری یا مشخص می کنیم.


نمایش Book Mark در سند: در منوی Tools روی زیر منوی piton کلیک کرده سپس برروی برگ نشان View بروید.گزینه Book Mark را انتخاب کنید. اگر Book Mark را به بخشی اختصاص داده اید Book Mark در بین دو کروشه در صفحه ظاهر میشود.


اضافه کردن Book Mark در سند: در محلی که میخواهید به آن یک Book Mark اختصاص دهید انتخاب نمائید تا در جایی که میخواهید Book Mark درج کنید کلیک نمائید. در منوی Insert روی زیر منوی Book Mark کلیک نمائید. در زیر Book Mark name اسمی را تایپ کرده یا انتخاب نمائید. روی Add کلیک کنید. توجه داشته باشید اسم باید با یک حرف الفبا شروع شود و میتواند شامل عدد هم باشد ولی نمیتوان از علائم استفاده نمود.


حذف یک Book Mark: در منوی Insert زیر منوی Book Mark کلیک نمائید (قبل از هر چیز باید متن یا بخش را انتخاب کنید). روی اسم Book Mark دلخواه که قصد حذف آن را دارید کلیک کرده سپس روی Delete کلیک کنید.


رجوع به یک Book Mark معین: در منوی Insert زیر منوی Book Mark کلیک نمائید. در Sort By روشی که میخواهید اسامی Book Mark ها را نمایش دهید انتخاب کنید. اگر میخواهید Book Mark های مخفی را نمایش دهید کادر Hidden Book Mark را انتخاب نمائید. در زیر Book Mark روی اسم Book Mark مورد نظری که میخواهید به آن بروید کلیک کنید. روی Go To کلیک نمائید. البته میتوانید با کمک کلید ترکیبی Ctrl+Shift+F5 به کادر محاوره ای Book Mark دسترسی پیدا کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد