Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

آموزش اکسل بخش نهم

آموزش اکسل بخش نهم


در این آموزش، در مورد نمودارها در اکسل بحث خواهد شد.  

نمودارها

برای ترسیم نمودار، ابتدا باید در مورد نوع نمودار تصمیم گیری کرد. نوع نموداری که انتخاب میکنیم به نوع اطلاعات هایی که باید ارائه شوند و روش استفاده از آنها بستگی دارد. تمام نمودارها برای نشان دادن همه انواع اطلاعات ها مناسب نیستند. بعضی از آنها برای نشان دادن نحوه تغییر موارد مورد بحث در طول زمان و بعضی دیگر برای نشان دادن صفت های مجموعه ای از مقادیر نسبت به کل مناسب میباشند.


انواع نمودارها

نمودار خطی (Line Chart): این نوع نموداربرای تاکید بر روند و تغییرات مقادیر در طول زمان بکار میرود. این نوع نمودار ابتدایی ترین نوع نمودار میباشد. نمودار خطی در واقع فقط از یک خط تشکیل شده است که نقطه های ایجاد شده بر اساس اطلاعات موجود بر روی محور های X، Yرا به یکدیگر متصل میکند.


نمودار ستونی (Column Chart): مشابه نمودار نواری است. این نمودار برای تاکید روی اختلاف بین اقلام استفاده میشود. اگر بخواهیم عنصری را با عنصر دیگر مقایسه کنیم از این نمودار استفاده میکنیم.


نمودار مسطح یا دایره ای (Pie Chart): این نمودار برای نشان دادن نسبت بین اجزاء و یک کل بکار میرود. این نمودار میتواند از یک سری اطلاعات های منفرد تشکیل شده باشد که نقطه های اطلاعات های آن حداکثر میتوانند 7 نقطه باشند. اگر چه برنامه میتواند با مقدار بیشتری از نقطه ها نیز کار کند اما برشهای بسیار نازک موجب میشود که خواندن نمودار مشکل شود.


نمودار پراکنده توزیعی (Scatter Chart): این نمودار شبیه نمودار خطی است. از این نمودار برای تاکید بر اختلاف بین دو سری از مقادیر استفاده می شود. در این نمودار برخلاف نمودار خطی، اطلاعات هایی که بر روی محور X قرار میگیرند دیگر نمیتوانند نشان دهنده نقطه های مربوط به اطلاعات های مختلف باشند بلکه محور X باید در واقع نشان دهنده تغییرات یکنواخت یک نوع اطلاعات منفرد باشد.


نمودار میله ای یا نواری (Bar Chart): از این نوع برای مقایسه مقادیر در مقطعی از زمان استفاده میشود. این نمودار مانند نمودار ستونی است که ستونهای آن بجای محور X نسبت به محور Y ترسیم شده اند. یعنی مانند ستونی است که در جهت Land scope چاپ شده باشد.


نمودار راداری (Radar Chart): نوعی از نمودار خطی است. با این تفاوت که نمودار مزبور بجای اینکه نسبت به محور ترسیم شود، نسبت به یک نقطه مرکزی ترسیم میشود. یعنی خط افقی در نمودار خطی، در نمودار راداری بصورت دایره نشان اطلاعات میشود.


نمودار حبابی (Bubble Chart): مانند نمودار پراکندگی است و بصورت ترسیم تغییرات مداوم اطلاعات های محور های X، Y نسبت به یکدیگر میباشد. در نمودار های حبابی بر خلاف نمودار پراکندگی میتوان به ازای هر نقطه از محور، بخشهای مختلفی از اطلاعات ها را مورد استفاده قرار داد.


نمودار های انباشته (Stack Chart): برای نشان دادن اثر عنصر های اطلاعات های متعدد بر روی یک عنصر گرافیکی منفرد مورد استفاده قرار میگیرد.


اصطلاحات نمودارها

Gird Line: خطوطی هستند که در امتداد مقادیر محور X، Y ظاهر میشوند. این خطوط در تعیین مقدار دقیق یک نقطه به ما کمک میکنند.

Tick: خطوط کوتاهی هستند که با محور متقاطع بوده و قسمتهایی از یک مقیاس سری با گروه را جدا میکنند.

Chart Title: متن بکار برده شده برای شناسایی عنوان نمودار میباشد.

Axis: به محور ها در نمودار ها گفته میشود.

Legend: هر نمودار دارای راهنمایی است که نشان دهنده این است که هر رنگ مربوط به کدام سری است.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد