Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

تولید فرزند نابغه

تولید فرزند نابغه


ظرفیت و یا توان بالقوه برای استفاده از موضوعات خاص و رشد یک مهارت ویژه استعداد نام دارد. خودآگاهی لازمه کشف استعداد درونی برای دست‌یابی به اهدافی در زندگی درسی، شغلی و ... می‌باشد. با خودآگاهی، فرد ویژگی‌های اصلی شخصیت یعنی افکار، باورها، ارزش‌ها، هیجانات، تمایلات، نقاط ضعف و قدرت خود را به درستی شناخته و آن ها را در جهت نیل به اهداف مادی و معنوی مدیریت می کند. برای یافتن استعداد‌های پنهانی و درونی، به تجربه نیاز است. برخی افراد با استعداد‌های خاصی به دنیا می‌آیند ولی بیشتر مردم، نباید به شانس تکیه کنند.  

این افراد باید بیشتر تلاش کنند، استعدادهای خود را انتخاب و مهارت‌ها را ارتقا دهند و به کمال شخصی خود که عالی‌ترین نسخه از خود آن هاست برسند. زمانی که فرد با محیط اطراف تعامل داشته باشد متوجه می‌شود که مناسب چه کاری ساخته شده است. در این حالت فرد قادر است توانمندی‌های خود را بروز داده و به اثبات برساند. استعدادها غالباً ابعاد متفاوتی چون بعد جسمی و روانی دارند که برای کشف آن ها باید گام به گام پیش رفت. برخی افراد هوش هیجانی بالا و هوش عقلی پایینی دارند و برخی بر عکس این افراد، هر دو هوش بالایی دارند. واضح است که افراد همواره استعدادهای درونی را به صورت بی‌نهایت داشته ولی در برخی شرایط ممکن است که کشف نشوند.


با توجه به شرایط سنی کودکان می‌توان فهمید که چه استعدادهایی دارند. برخی کودکان تیز بوده و ابراز می‌کنند و از آینده تحصیلی و شغلی خود صحبت می‌کنند. شاید این گفته کودکان ثبات نداشته باشد، اما زمانی که به سنین پنج تا شش سال می‌رسند، استعدادهای درونیشان را نشان می‌دهند. والدین و به خصوص مادران، مهم‌ترین نقش را در کشف استعداد فرزندان دارند. آموزش و پرورش نیز در کشف استعدادها موثر است، البته درک استعداد فهمی در دوران هایی که فرد در سنین پایین‌تری قرار دارد، چون مهد و دبستان کمتر است.


منبع: دکتر علی نقی فقیهی روانشناس

دکتر همراهی روانشناس کودکان استثنائی

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد