Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

خواص درمانی عرق شاتره

خواص درمانی عرق شاتره

 

کم اشتهایی، تنبلی کبد و آرامش اعصاب  و بسیاری موارد دیگر از خواص دم‌کرده یا عرق گیاه شاتره است. شاتره گیاهی علفی است که در فصل بهار در مزارع، باغ‌ها، کنار جاده‌ها و زمین‌های کشاورزی می‌روید. این گیاه شاخه‌های ظریف فراوان و برگ‌هایی با تقسیمات بسیار زیاد دارد. گل‌های آن کوچک، انبوه و به رنگ سفید مایل به گلی است و به صورت متراکم در کنار هم قرار گرفته اند.  

قسمت مورد استفاده این گیاه برگ، گل و شاخه آن است. پس از چیدن شاتره، بلافاصله آن را خشک می کنند. طرز تهیه آن به این صورت است که قسمت‌های هوایی آن را با هم مخلوط و 2 تا 4 گرم آن را به مدت 10 تا 15دقیقه دم کرده و سپس آن را صاف می کنند. معمولا توصیه می شود که قبل از غذا مصرف شود و برای آن که از خواص درمانی شاتره بیشترین منفعت را برده باشند، بهتر است آن را گرم مصرف کنند.

 

شاتره طبع سردی دارد و در طب سنتی برای درمان بیماری‌های پوستی از آن بسیار استفاده می‌شود. اسید فوماریک آن برای التیام اگزما موثر است و آلکالوییدهای آن در بهبود بیماری‌های کبدی و صفراوی مفید است و به کبد در نقش سم‌زدایی کمک کرده وخون را تصفیه می‌کند. وقتی عملکرد کبد مطلوب شود، زردی پوست رفع، سموم بدن دفع، هورمون‌ها تنظیم، تب و سرفه ناشی از گرمی‌ها رفع، التهاب بدن التیام و آشفتگی‌های روحی کم و در نهایت آرامش حکم فرما می‌شود.

 

عرق شاتره در مقایسه با دم‌کرده آن خواص درمانی کم تری دارد. این عرق به دلیل آن که به ترشح آنزیم‌های گوارشی کمک می‌کند، غذا را براحتی هضم کرده و اشتهاآور خوبی است. مزه آن به جهت ویتامین C فراوان برای استحکام لثه‌ها و غرغره جوشانده آن برای برطرف کردن آفت، زخم‌های دهانی و التهاب زبان مفید است. شاتره علاوه بر این خواص درمانی، ضدعفونی‌کننده، آنتی‌هیستامین، ضداسپاسم، کاهنده تپش قلب، معرق، مسهل، مدر، آرام‌بخش و مقوی معده است و عصاره آن در بهبود بیماری‌های قلبی عروقی موثر است.

 

توجه: مصرف مقادیر زیاد دم‌کرده یا عرق دوآتشه شاتره به دلیل آلکالوییدهای فراوان باعث لرز، تشنج و بی‌حسی بدن شده و برای سرد مزاجان مضر است. از طرفی مصرف آن بدون نظر پزشک در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود. برای درمان مشکلات کبدی، صفراوی و پوستی بهتر است از جوشانده گیاه شاتره استفاده شود. برای آن که از خواص درمانی عرق شاتره نفع بیشتری ببرید، خوب است آن را همراه عرق کاسنی بخورید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد