Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

بیماری های مقاربتی شایع در ایران و جهان

بیماری های مقاربتی شایع در ایران و جهان

بیماری های مقاربتی از عارضه های خیلی شایع در جهان می باشند. این عارضه ها به طور عمده در نتیجه تماس جنسی با فرد آلوده و یا از راه مادر آلوده به کودک منتقل می شوند. ولی ممکن هست استفاده از سرنگ و سوزن مشترک در معتادان تزریقی نیز سبب ابتلا به این عارضه ها گردد. 

بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت بیشتر از سیصد وسی میلیون مورد جدید عارضه های مقاربتی قابل بهبودی از جمله سیفیلیس و سوزاک سالانه در جهان بروز می نماید و در واقع روزانه شاهد بروز حدود یک میلیون مورد جدید از عارضه های مقاربتی در جهان هستیم.

طبق گزارش منابع معتبر جهانی، عارضه های آمیزشی در جهان رو به افزایش هست و نظر به مسری بودن این عارضه ها و عوارض ناشی از عدم بهبودی و پیشگیری آن، کنترل عارضه های آمیزشی ضروری می باشد.


چون عارضه های منتقله از راه تماس جنسی موضوع حساسی هست و صحبت کردن آشکار در مورد آن ها، در کشورهای مختلف از جمله ایران آسان نیست و سبب بدنامی می شود ، بیماران یا به موقع برای بهبودی مراجعه نمی کنند و یا برای بهبودی به درمانگرهای سنتی مراجعه می کنند. لذا به خوبی معالجه نمی شوند و سبب انتقال و گسترش عارضه می شوند.


در صورت بی توجهی و عدم بهبودی به موقع این عارضه ها، ممکن هست عوارض جدی مانند نازایی، حاملگی خارج از رحم، سرطان گردن رحم، خونریزی شدید و پارگی لوله های رحمی پیش آید که منجر به مرگ هم می شود. در دو سوم یا بیشتر بانوان باردار مبتلا به سیفیلیس اولیه عفونت از راه جفت به جنین سرایت می کند. عواقب عارضه های مقاربتی فقط به خود بیماران محدود نمی شود . اگر بانوان باردار، مبتلا به عارضه های آمیزشی شوند، ممکن هست پی آمدهایی نظیر سقط خود به خود، تولد زودرس، مرده زایی، مرگ داخل رحم، تولد با وزن پایین و عفونت چشم ها و ریه ها در جنین و نوزاد ایجاد شود.


ابتلا به عارضه های آمیزشی، خطر آلودگی به ویروس ایدز را افزایش می دهد و موجب بروز عارضه ایدز و مرگ بیماران می شود. عارضه های مقاربتی قابل پیشگیری و بهبودی می باشند.


تعریف

عارضه های مقاربتی از انواع عارضه های مسری می باشند که به طور عمده از راه آمیزش جنسی با فرد آلوده انتقال می یابند. انتقال از مادر آلوده به نوزاد و از راه خون هم امکان دارد. این عارضه ها توسط تعدادی از عوامل عارضه زا ایجاد می شوند که باعث بروز نشانه های مانند ترشحات مجرای ادرار در آقایان، ترشح مهبل در بانوان، زخم در ناحیه تناسلی، درد در قسمت تحتانی شکم در بانوان، تورم و قرمزی بیضه و تورم غدد لنفاوی در کشاله ران می گردد. در بعضی ها، به خصوص در بانوان ممکن هست عفونت، علامتی ایجاد نکند.


کنترل عارضه های مقاربتی به سه دلیل زیر دارای اهمیت هست:

به دلیل دامنه و گسترش این عارضه ها

به دلیل ایجاد عوارض جدی

به دلیل ارتباط بین عارضه های منتقله از راه مقاربت و آلودگی به ویروس ایدز

دو نوع از عارضه های مهم مقاربتی سوزاک و سیفیلیس می باشند. عارضه ایدز هم در این طبقه بندی جای دارد، هر چند که ایدز از راه غیر آمیزشی هم منتقل می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد