Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

بیماری های قارچی پوست

بیماری های قارچی پوست

این بیماری جزء گروه بیماری های عفونی هستند، در فصل گرم شیوع بیشتری داشته و رطوبت، تعریق و گرما باعث گسترش این بیماری ها شده و بهترین راه پیشگیری رعایت بهداشت فردی است. قارچ های پوستی معمولاً باعث نفوذ در لایه های سطحی پوست شده و در شکل های مختلفی ظاهر می شوند و دارای گونه های متفاوتی هستند:  

پیتریازیس ورسیکالر، یک قارچ سطحی پوست است که به صورت لکه های قهوه ای و سفید بیشتر در تنه و قسمت های جلویی اندام ها ظهور می یابد، عامل این قارچ، در پوست همه افراد وجود دارد و در شرایط مناسب اعم از رطوبت، تعریق و عوامل نامشخص دیگر باعث بیماری زایی و ضایعات پوستی خاص می شود. این بیماری به خصوص در افرادی که تعریق شدید داشته و یا دائم در محیط های مرطوب هستند شیوع بیشتری دارد. قارچ های سطحی پوست نوع دیگری از این بیماریها است و می توانند حتی ناخن های دست ، پا و ناحیه کشاله ران را نیز درگیر کنند.


دسته دیگری از این بیماری، عفونت های برفک است که به صورت لکه های سفید در مخاط دهان و زبان دیده شده و در افراد بالغ، این دست عفونت ها به صورت دانه های چرکی در نواحی مختلف به خصوص در قسمت های چین دار پوست مانند کشاله ران و زیر بغل بروز می کنند. بسیاری از عفونت های سطحی قارچی پوست در صورتی که به درستی تشخیص داده شوند درمان راحت و سریعی دارند و در غیر این صورت اگر تشخیص درست نباشد ممکن است بیمار مدتها تحت درمان های غلط قرار گیرد.


بهترین راه برای پیشگیری از عفونت های قارچی رعایت بهداشت فردی و عدم تماس با فرد مبتلا است. مثلا  فردی که دچار عفونت های قارچی می شود بهتر است تا درمان کامل از تماس در محیط ها و اماکن عمومی نظیر استخرها بپرهیزد تا عفونت به دیگران منتقل نشود. در خصوص عفونت های قارچی سر نیز، کودکی که مبتلا به این عفونت می شود بهتر است تا درمان قطعی از تماس با بچه های دیگر در محیط مدرسه به دور باشد. بدن به صورت طبیعی میزبان انواعی از میکروارگانیسم ها شامل باکتری ها و قارچ ها بوده، برخی از این میکروارگانیسم ها برای بدن مفید هستند. بقیه ممکن است به سرعت تولید مثل کنند و عفونت ها را تشکیل دهند. قارچ ها می توانند روی بافت های مرده مو، ناخن ها و لایه های بیرونی پوست زندگی کنند،عفونت های قارچی ناخن اغلب در بزرگسالان مشاهده شده  و این عفونت ها اغلب به دنبال عفونت قارچی پا هستند. درمان عفونت های قارچی ناخن ممکن است مشکل باشد و اغلب عود می کنند. ناخن های پا اغلب بیش از ناخن های دست مبتلا می شوند.


افرادی که به صورت مداوم به استخرهای شنای عمومی، ژیمناستیک، یا حمام های عمومی می روند و کسانی که زیاد عرق می کنند، به صورت معمول عفونت های شبه مخمری دارند، زیرا قارچ هایی که این عفونت ها را ایجاد می کنند در نواحی گرم و مرطوب رشد می کنند. خـطر ابتـلا به یک عفونت قارچی با کفش های تـنگ، رطوبت طولانی مدت پوست یا جراحـات کوچک پوست یا ناخن، افزایـش می یابد. شکنندگی، بد رنگ شدن، ازدست رفتن حالت صیقلی و درخشندگی ناخن، ضخیم شدن ناخن، بد ریختی شکل ناخن، تکه تکه شدن ناخن، نرم شدن (جداشدن) ناخن  از علایم عفونت است.


منبع: پزشکان بدون مرز

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد