Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

آبسه دندان

آبسه دندان

وقتی باکتری‌ها، مغز دندان را عفونی کنند، باعث التهاب آن می شوند. عروق خونی مغز دندان بزرگ شده و به اعصاب ناحیه مورد نظر فشار می‌آورند و نتیجه آن آبسه می باشد. اگرعفونت، به ریشه و استخوان اطراف، سرایت کند می تواند عامل شل شدن دندان شود. با وجود آن که سیستم ایمنی بدن با این باکتری ها مبارزه می‌کند ولی عفونت می تواند مغز دندان را به طور کامل پر کرده، عصب و عروق خونی آن را از بین ببرد. 

 

با نابودی عصب، بیمار دردی حس نمی کند ولی عفونت کماکان پابرجاست. مواد تجزیه شده ناشی از چرک و عفونت می توانند با ایجاد خوردگی در فک، گودالی به وجود آورند که تورم و یا دمل لثه را در پی دارند. اگر فرد بیمار  درد ضربان‌دار پیوسته ای را حس کند، احتمالا به آبسه دندان مبتلا شده است که گاهی دچار تب خفیف و تورم گره‌های لنفی گردن و احساس ضعف عمومی به او دست می دهد.


تورمی که روی لثه مجاور دندان دردناک به وجود آمده، می‌ترکد و مایع غلیظ، بد بو و بدمزه‌ای به داخل دهان آزاد می‌شود که کاهش درد را در پی دارد که در این حالت بیمار باید به دندان پزشک مراجعه کند. بیمار می تواند از قرص های استامینوفن و یا ایبوبروفن برای کاهش درد، استفاده کند. بیمار باید دهان را با آب نمک گرم در هر یک ساعت شستشو دهد که کاهش درد را در پی دارد.


در این حالت دندانپزشک برای مهار عفونت و پیشگیری از گسترش آن به بقیه نقاط بدن، از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کند. در برخی مواقع خاص کشیدن دندان اجتناب ناپذیر است ولی در اکثر مواقع دندان پزشک قادر است تا دندان مبتلا به آبسه را با انجام عصب کشی حفظ کند. ابتدا محل را بی‌حس کرده و حفره ای به داخل مغز دندان ایجاد می‌ شود. این کار فشار را کم می کند، سپس حفره مغز پاک و ضدعفونی شده و با یک ماده خنثی پر می‌شود. پس از آن، ممکن است دندان به طور موقت پر شود. بعد از برطرف شدن عفونت، قادر خواهید بود درمان را کامل کنید.


منبع: دکتر شیما معماران

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد