Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

مدار رطوبت سنج

مدار رطوبت سنج

مدار فوق میزان رطوبت را از طریق سنسور در یافت و توسط لامپ های LED نشان می دهد.

عملکرد: قسمت چپ و پایین مدار، تغذیه DC لازم برای آی سی LM3914، را فراهم می کند. ابتدا برق شهر توسط ترانس 6 ولت کاهش یافته و سپس توسط دیود 1N4001 که در نقش یکسوساز نیم موج است، یکسو می شود. سپس توسط خازن 470 میکرو فارادی و آی سی رگولاتور LM7805 به طور کامل DC می شود. فیوز 0.2 آمپر نیز برای حفاظت مدار از افزایش ناگهانی جریان به کار رفته است.

آی سی LM3914 یک درایور نمایشگرهای میله ای یا اصطلاحا Dot/Bar Display driver است. این آی سی توانایی درایو 10 لامپ LED را دارد و می تواند LCD های گرافیکی را نیز درایو کند. اساس کار آن بر مبنای مقایسه ولتاژ منبع سیگنال متصل به پایه 5 با ولتاژ مبنا که به پایه 7 متصل می شود، استوار است. ولتاژ مبنا از طریق تقسیم مقاومتی بین دو مقاومت که به پایه های 7 و 2 و 8 وصل می شوند، تعیین می شود. اگر مقاومت متصل به پایه 7,8 را با R1 و مقاومت متصل به پایه های 2,8 را با R2 نشان دهیم مقدار ولتاژ مبنا از رابطه زیر تعیین می شود:

Ref Voltage=1.25(1+R2/R1)

جریان عبوری از لامپ های LED از رابطه I(LED)=12.5/R1 به دست می آید. توجه داشته باشید که سیگنال ورودی که به پایه 5 وصل می شود باید دامنه ای بین صفر تا 5 ولت داشته باشد. جریان خروجی از 2 تا 30 میلی آمپر قابل تغییر است. سنسور رطوبت، میزان رطوبت را به سیگنال الکتریکی تبدیل کرده و به آی سی اعمال می کند. پتانسیومتر 500 کیلویی برای کالیبره کردن به کار می رود. برای کالیبره کردن مدار، دو الکترود را با فاصله یک تا دو سانتی متر در آب قرار داده و پتانسیومتر را آن قدر تغییر دهید تا لامپ های بالایی به حداکثر روشنایی برسند. عکس این کار را برای تعیین محیط خشک انجام دهید.

کاربرد: رطوبت سنج، کاربرد در گلخانه و زمین های کشاورزی، کاربرد در صنایع مختلف و ...

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد