Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

مدار لامپ کم مصرف LED ارزان

مدار لامپ کم مصرف LED  ارزان

مدار ساده بالا برای روشن کردن 54 عدد لامپ LED سفید، استفاده می شود.

عملکرد: ابتدا ولتاژ برق شهر توسط خازن 1 میکرو فارادی موازی با مقاومت 1 مگا اهمی، کاهش می یابد. در حقیقت خازن 1 میکرو فارادی به همراه مقاومت 1 مگا اهمی، به جای ترانسفورمر کاهنده مورد استفاده قرار گرفته اند. فیوز 0.5 آمپر، برای محافظت مدار به کار رفته است تا هرگاه جریان عبوری از مدار، ناگهان افزایش یافت، از آسیب دیدگی مدار، جلوگیری کند.

سپس ولتاژ کاهش یافته توسط پکیج پل دیودی B250C1500 یا مشابه آن که نقش یکسوساز تمام موج را دارد، یکسو می شود. ولتاژ یکسو شده با عبور از مقاومت 20 اهمی، به خازن صافی می رسد. این مقاومت در نقش محدودکننده جریان Current Limiter عمل کرده و ضمن کاهش جریان عبوری از لامپ های LED، ولتاژ مورد نیاز این لامپ ها را نیز تامین می کند. در بخش بعد، خازن 100 نانو فارادی، ریپل ولتاژ را حذف کرده و سبب تثبیت ولتاژ DC می گردد، به بیان دیگر وظیفه رگولاتور ولتاژ Regulator را نیز بر عهده دارد.

در نهایت ولتاژ DC به 54 عدد لامپ LED سفید که به صورت سری به یکدیگر متصل هستند، اعمال می گردد. می توان این مدار را درون جعبه لامپ های کم مصرف معمولی قرار داد. چون لامپ های LED با یکدیگر سری شده اند، با از کار افتادن یکی از لامپ ها، بقیه نیز خاموش می شوند.

کابردها: لامپ کم مصرف خانگی ساده، لامپ LED کم مصرف، چراغ مطالعه، روشنایی حیاط منزل و ...

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد