Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

مدار لامپ کم مصرف LED ساده

مدار لامپ کم مصرف LED ساده

مدار ساده بالا برای روشن کردن 50 عدد لامپ LED به کار می رود.

عملکرد: ابتدا برق شهر توسط خازن 470 نانو فارادی موازی با مقاومت 1 مگا اهمی، دچار افت ولتاژ شده و جریان عبوری کاهش می یابد. توجه شود که دو خازن 470 نانو به همراه مقاومت 1 مگا اهمی، به جای ترانس کاهنده ولتاژ به کار رفته اند. فیوز 1 آمپر نقش محافظ را در مدار فوق دارد تا هرگاه جریان عبوری بنابر دلایلی، دچار افزایش ناگهانی شد، هم از مدار و هم از آسیب دیدگی سیستم برق رسانی مکانی که این لامپ در آنجا نصب شده است، جلوگیری کند.

سپس ولتاژ کاهش یافته توسط پل دیودی که نقش یکسوساز تمام موج را دارد، یکسو می شود. دیودها همگی مشابه و از نوع 1N4007 می باشند. ولتاژ یکسو شده در سر راه خود با مقاومت 10 اهمی روبه رو می شود. این مقاومت جریان عبوری از لامپ های LED را کم کرده (محدودکننده جریان Current Limiter) و ولتاژ مورد نیاز را برای این لامپ ها تامین می کند. در بخش بعد، خازن الکترولیت 10 میکرو فارادی، ریپل ولتاژ را تا حد زیادی حذف می کند. در صورت نبود این خازن ممکن است لامپ ها چشمک بزنند.

در ادامه ولتاژ DC صاف شده به 50 عدد لامپ LED سفید که با یکدیگر سری شده اند، اعمال می گردد. ولتاژ دو سر هر لامپ LED در حدود 3.2 ولت خواهد بود. بنابراین، ولتاژ دو سر خازن صافی در حدود 160 ولت است. مطابق شکل می توان این مدار را درون پوشش لامپ های کم مصرف معمولی قرار داد. یکی از عیب های مهم این مدار این است که اگر جریان زیادی از آن ها عبور کند همگی میسوزند چون با یکدیگر سری شده اند.

کابردها: لامپ کم مصرف خانگی ساده، لامپ LED کم مصرف، چراغ مطالعه، روشنایی حیاط منزل و ...

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد