Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

مدار سنگ قبر قرآن خوان

مدار سنگ قبر قرآن خوان

مدار فوق با نصب در قبرستان و به محض تاریکی، شروع به پخش قرآن می کند.

عملکرد: برای تحلیل، مدار را به دو بخش تقسیم می کنیم. بخش اول شامل پنل های خورشیدی Solar Cell و بخش دوم شامل راه انداز یا درایور Driver ترانزیستوری است. سلول های خورشیدی در صورت وجود نور، باتری 6 ولت قابل شارژ را شارژ می کنند تا انرژی الکتریکی لازم برای روشن کردن ضبط صوت در شب را داشته باشد. خازن الکترولیت 1000 میکروفارادی موازی شده با پنل خورشیدی، برای تثبیت ولتاژ به کار رفته است.

بخش دوم مدار شامل مقاومت نوری Light Dependent Resistor است. مقاومت های نوری نوعی قطعه حساس به نور یا سنسور نوری Light Sensor هستند (LDR) که با افزایش شدت نور تابیده شده به آن، مقاومت آن کاهش می یابد. فرض کنید با حالت ایده آل روبه رو هستیم یعنی وقتی نور به LDR بتابد مقاومت آن صفر شده و معادل اتصال کوتاه است. پس در هنگام روز و با اتصال کوتاه بودن LDR، ترانزیستورها خاموش هستند چون ترانزیستور سمت چپ اشباع بوده و بیس ترانزیستور سمت راست به کلکتور ترانزیستور اشباع که ولتاژی در حدود 0.2 ولت دارد متصل است و خاموش می شود.

در طول شب و با کاهش روشنایی، LDR مقاومت بزرگی را از خود نشان می دهد و ترانزیستور BC547 سمت چپ در ناحیه فعال قرار می گیرد و به دنبال آن ترانزیستور سمت راست نیز روشن می شود. جریان کلکتور ترانزیستور سمت راست، بوبین رله را فعال کرده و کنتاکتور NO رله که به ضبط صوت یا هر دستگاه پخش دیگر متصل است باعث فعال شدن دستگاه می شود.

مدار فوق چند ایراد اساسی دارد که استفاده از آن را محدود میسازد. یکی اینکه در طول روز، باتری های خورشیدی علاوه بر شارژ باتری، باعث روشن شدن ترانزیستور سمت چپ می شود و این بدان معنی است که به جای اینکه همه توان صرف شارژ باتری شود، مقداری از توان تولیدی توسط باتری خورشیدی صرف کار دیگری می شود. ایراد دیگر اینکه LDR در روشنایی مقاومت صفر ندارد و ایده آل بودنی که در تحلیل مدار استفاده کردیم بی اساس است. می توان مدار ساده تری را تنها با یک ترانزیستور و با یک فوتو دیود Photodiode یا فوتو ترانزیستور Phototransistor طراحی کرد. رله می تواند هر دستگاه دیگری را نیز فعال کرد.

کاربرد: سنگ قبر قرآن خوان، شب سنج، شب نگار، فعال شدن اتوماتیک سیستم روشنایی منزل و ...

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد