Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

مدار فلیپ فلاپ نوع T با رله

مدار فلیپ فلاپ نوع T با رله


مدار فوق با استفاده از دو رله، فلیپ فلاپ نوع T را شکل می دهد.

عملکرد: همان گونه که از مبحث الکترونیک دیجیتال می دانیم فلیپ فلاپ ها Flip-Flop که گاهی با نام لچ Latch نیز شناخته می شوند، نوعی حافظه Memory محسوب می گردند. فلیپ فلاپ ها جز مدارهای دو حالته هستند که هر دو حالت آن ها پایدار است. هر فلیپ فلاپ توانایی ذخیره یک بیت Bit را در خود دارد. ساختار Flip-Flopها معمولا از دو ترانزیستور یا از گیت های منطقی دیگر ساخته می شوند. از انواع Latch ها می توان به لچ SR, JK, D و T اشاره کرد.

فلیپ فلاپ T معمولا برای تاگل کردن Toggle استفاده می شود، بدین معنی که همانند گیت NOT صفر را به یک و یک را به صفر تبدیل می کند. مدار فوق از دو رله تشکیل شده است. یکی از رله ها دارای 2 کنتاکت و دیگری 4 کنتاکت دارد. کلید بالایی که اشاره گر موس روی آن قرار دارد با تغییر وضعیت کنتاکت های رله راست را تغییر می دهد تا بوبین رله چپ به باتری پایینی متصل شود یا قطع گردد و با این مکانیسم، فلیپ فلاپ می تواند عمل معکوس کردن را انجام دهد. در فیلیپ فلاپ نوع T یا Toggle Flip Flop، با یک کلید می توان مدار را خاموش و بار دیگر روشن کرد.

توجه شود که کنتاکت NC رله، کنتاکتی است که در حالت عادی وصل است و کنتاکت NO رله، کنتاکتی است که در حالت عادی باز است. برای درک بهتر مدار می توانید عکس را ذخیره کرده و با نرم افزارهای پخش مانند KMPlayer آن را باز کنید.

کاربردها: فلیپ فلاپ، نوسان ساز، مدار آستابل، شمارنده Counter، حافظه Memory، مدار تاگل Toggle و ...

نظرات 1 + ارسال نظر
احمد یکشنبه 11 آبان 1399 ساعت 11:46 ب.ظ

کار نکرد

سلام دوست عزیز
لطفا ولتاژ منبع تغذیه رو با ولتاژ کاری رله چک کنید. اگه باز هم مدار عمل نکرد اطلاع دهید. سپاس

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد