Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

مدار فلیپ فلاپ با رله

مدار فلیپ فلاپ با رله


مدار فوق یک فلیپ فلاپ ساده دو وضعیتی ساخته شده با رله را نشان می دهد.

عملکرد: همان گونه که از مبحث الکترونیک دیجیتال می دانیم فلیپ فلاپ ها Flip-Flop که گاهی با نام لچ Latch نیز شناخته می شوند، نوعی حافظه Memory محسوب می گردند. فلیپ فلاپ ها جز مدارهای دو حالته هستند که هر دو حالت آن ها پایدار است. هر فلیپ فلاپ توانایی ذخیره یک بیت Bit را در خود دارد. ساختار Flip-Flopها معمولا از دو ترانزیستور یا از گیت های منطقی دیگر ساخته می شوند. از انواع Latch ها می توان به لچ SR, JK, D و T اشاره کرد.

مدار فوق از دو رله تشکیل شده است. هنگامی که بوبین رله سمت چپ توسط کلید به باتری وصل شود درحالی که کلید رله سمت راست قطع است، کنتاکت NC آن بوبین رله سمت راست را از منبع قطع می کند و چون کلید رله راست قطع است هیچ تاثیری در حالتهای رله راست ایجاد نمی شود. وقتی دوباره کلید رله چپ را وصل کنید باز هم به علت قطع بودن کلید رله راست، تغییر وضعیتی ایجاد نمی شود. این وضعیت یکی از حالتهای پایدار فلیپ فلاپ است. این حالت مشابه وضعیتی است که کلید بوبین رله سمت چپ قطع باشد و کلید بوبین رله سمت راست را قطع یا وصل کنیم تغییری در وضعیت رله چپ ایجاد نمی شود.

حال اگر کلید رله سمت راست وصل باشد و کلید بوبین رله سمت چپ را وصل کنیم چون کنتاکت NC رله چپ بین منبع و بوبین رله راست قرار دارد، بوبین رله سمت از منبع قطع می شود. با تغییر وضعیت کلید بوبین رله سمت چپ، کنتاکت NC رله چپ، باتری را به بوبین رله راست وصل کرده و رله راست تغییر وضعیت می دهد که دومین حالت فلیپ فلاپ شکل می گیرد. عکس همین مکانیسم نیز با توضیحات فوق قابل تحلیل است. توجه شود که دو رله به صورت متقاطع به یکدیگر وصل هستند. در اینجا رله ها، نقش ترانزیستور که عمل کلیدزنی یا سوئیچینگ Switching را انجام می دهد بر عهده دارد. چون منبع تغذیه 12 ولت است بهتر است از رله های 12 ولتی استفاده شود.

توجه شود که کنتاکت NC رله، کنتاکتی است که در حالت عادی وصل است و کنتاکت NO رله، کنتاکتی است که در حالت عادی باز است. برای درک بهتر مدار می توانید عکس را ذخیره کرده و با نرم افزارهای پخش مانند KMPlayer آن را باز کنید.

کاربردها: فلیپ فلاپ، نوسان ساز، مدار آستابل، شمارنده Counter، حافظه Memory و ...

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد