Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

مبدل ولتاژ 6 به 12 ولت DC

مبدل ولتاژ 6 به 12 ولت DC



مدار فوق ولتاژ DC را از 6 ولت به 12 ولت افزایش میدهد.

عملکرد: اساس کار مدار بر این مبنا بنا شده است که ابتدا ولتاژ DC یا مستقیم را به ولتاژ متناوب تبدیل میکند، سپس با استفاده از یک مدار دوبرابر کننده ولتاژ یا Voltage Doubler دامنه ولتاژ متناوب یا AC را به اندازه دو برابر افزایش داده و در نهایت با استفاده از یک مدار یکسوساز، ولتاژ متناوب افزایش یافته را دوباره DC می کند.

طبقه اول از یک مدار نوسان ساز یا آستابل (Astable) ترانزیستوری شامل Q1 و Q2 تشکیل شده است. این مدار وظیفه تبدیل ولتاژ DC به یک موج مربعی با فرکانس و سیکل وظیفه Duty Cycle خاص را دارد که فرکانس و دیوتی سایکل آن توسط مقاومت های R1 تا R5 و خازن های C1 و C2 تعیین می شود. اساس کار این مدار بر بمنای فیدبک مثبت بنا شده است که کلکتور یک ترانزیستور را به بیس ترانزیستور دیگر متصل می کند. دیوتی سایکل مدار توسط زوج R2 و C1 و همچنین زوج R3 و C2 مشخص میشود. فرکانس موج مربعی تولید شده از رابطه زیر به دست می آید:

f=1.44/(R2C1+R3C2)

در رابطه فوق فرکانس بر حسب هرتز (Hz)، مقاومت ها برحسب اهم و خازن ها برحسب فاراد هستند. کلکتور ترانزیستور Q2 همان خروجی طبقه نوسان ساز است که موج مربعی را به طبقه دوم تحویل می دهد. دیود D1 تضمین کننده ناپایداری مدار برای نوسان است. طبقه دوم یک دوبرابر کننده ولتاژ است که از ساختار Boost Convertor تشکیل شده است و به نوعی منبع تغذیه سوئیچینگ Switching Power Supply می باشد. ترانزیستور های Q3 Q4 به همراه دیود D2 و سلف L1، المان های این مدار Boost Convertor هستند.

توضیح اصول کار منابع تغذیه سوئیچینگ فراتر از مطالب این بخش است. خازن الکترولیت C3 در حقیقت نقش صافی یا مدار یکسوکننده را دارد و نوعی فیلتر پایین گذر است که ریپل Ripple ولتاژ افزایش یافته خروجی را کاهش می دهد. سلف L1 را می توان از چند دور سیم که بر روی یک هسته هوا پیچیده شده اند به دست آورد. بهتر است سلف مدار به طور تجربی و به صورت سعی و خطا تعیین شود. از طرفی اگر سلف بر روی هسته فریت پیچیده شود عملکرد مدار بهبود خواهد یافت. یک پیشنهاد برای سلف این است که سلف موجود در مدار را از هشتاد دور سیم لاکی نیم که بر روی یک هسته فریت پنج سانتی متری کادر آنتن رادیو پیچیده شده است، ساخته شود.

کاربرد: افزایش ولتاژ مستقیم، شارژ باتری، افزایش ولتاژ پنل ها یا سلول خورشیدی و ...

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد