Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم
Peducate.ir

Peducate.ir

با هم بیاموزیم

گیرنده تمام باند فرکانسهای AM تا مایکروویو طرح اول

گیرنده تمام باند فرکانسهای AM تا مایکروویو طرح اول



مدار فوق یک گیرنده رادیویی باند AM تا باندهای مایکروویو است.

عملکرد: سیگنال از طریق سیم که نقش آنتن دارد وارد مدار می شود. طول سیم می تواند متغیر باشد و یا از آنتن های تلسکوپی استفاده شود. برای فرکانس های کمتر طول سیم بزرگتر باید باشد و برای فرکانس های بالاتر طول سیم باید کوچک تر باشد. آنتن استفاده شده در حقیقت یک آنتن مونوپل یا تک قطبی (Monopole) است که دارای بهره ای کمتر از 3dB است. دیود 1N5711 نقش آشکارساز پوش را برای سیگنال های رادیویی باند AM بازی می کند. ترانزیستور سمت چپ به صورت امیتر مشترک بسته شده است.

به علت نبود مقاومت در امیتر این ترانزیستور، این طبقه از تقویت کننده، فیدبک داخلی ندارد. در عوض از مقاومت 10 مگا اهمی به عنوان شبکه فیدبک مقاومتی استفاده شده است. با توجه به بزرگ بودن این مقاومت، می توان از تقریب و یا قضیه میلر برای تقویت کننده امیتر مشترک طبقه اول استفاده کرد. وجود فیدبک باعث کاهش بهره تقویت کننده شده ولی در عوض مزایای دیگری همچون افزایش پهنای باند (به خصوص برای این تقویت کننده پهن باند)، بهبود پایداری مدار، کاهش نویز، بهبود سیگنال به نویز و ... می شود.

ترانزیستور 2N4401 دوم نیز مشابه ترانزیستور اول، شبکه تقویت کننده امیتر مشترک با شبکه فیدبک مقاومت را شکل می دهد. در حقیقت مدار از دو تقویت کننده سری شده با یکدیگر تشکیل شده است. خازن الکترولیت 1 میکوفاراد موازی شده با منبع تغذیه، در نقش فیلتر حذف سیگنال AC بر روی باتریاستفاده شده است و منبع را از نویز حاصل از سیگنالهای دریافتی محافظت می کند و علاوه برآن باعث تثبیت ولتاژ تغذیه و کاهش مصرف توان مدار می شود.

به یاد داشته باشید که موازی کردن خازن با منابع تغذیه، در کاهش مصرف توان مدارها و دستگاه های مصرفی بسیار موثر بوده و در نقش کاهنده مصرف نیز ظاهر می شود. با توجه به عدم وجود تقویت کننده کلکتور مشترک یا همان طبقه بافر در مدار، گوشی استفاده شده در مدار باید مقاومت یا امپدانس ورودی بالایی داشته باشد. به جای گوشی می توان خروجی مدار فوق را به ورودی تقویت کننده صوتی متصل کرد به شرطی که امپدانس ورودی دستگاه صوتی به اندازه کافی بزرگ باشد.

کاربردها: گیرنده پهن باند، گیرنده قابل حمل کوچک، گیرنده رادیو AM، رادیو آماتور، رادیو آموزشی و ...

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد